|
|
|
||
Didaktika ICT 04 se zaměřuje na vysvětlení teoretických principů konstruktivismu a konstrukcionismu jako východiska inovativních přístupů k výuce informaticky zaměřených předmětů a předmětů vzdělávací oblasti ICT zařazených do školního vzdělávání na ZŠ a SŠ. Objasňování těchto principů vychází z prací významných představitelů logovské kultury, zejména pak Seymoura Paperta a jeho žáků a spolupracovníků z MIT (Mitchel Resnick, aj.) a zahraničních univerzit (Gerald Futchek, Valentina Dagiene, Ivan Kalaš, aj.). Hlavní pozornost je věnována metodickým přístupům k učebním aktivitám určených žákům ZŠ a SŠ s využitím vybraných edukačních programovacích prostředí (Logo, Imagine, Scratch aj.). Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
|
|
||
Předmět Didaktika ICT 04 si klade za cíl pochopit hlouběji a umět aplikovat principy kontruktivismu a konstrukcionismu ve vybraných tématech školních předmětů zaměřených na ICT. Navazuje na pojetí didaktiky jako teorie umění učit k pochopení a osvojování konceptů a dovedností, jejímž východiskem jsou teoretické principy konstruktivismu a konstrukcionismu. Objasňování těchto principů se opírá o práce významných světových představitelů, především S. Paperta a jeho žáků a dalších zástupců logovské kultury. Hlavní pozornost je věnována didaktice učebních aktivit pro žáky s využitím vybraných programovacích jazyků (Karel, Logo, Imagine, Scratch aj.). Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
|
|
||
Podmínky k zápočtu:
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
|
|
||
Constructionist approaches to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceeedings. Constructionims 2010. (Eds) J.E.Clayson, I. Kalaš. Library and Publishing Centre, Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University : Bratislava, 2010. BLAHO, A., KALAŠ, I. Imagine Logo. Učebnice programování pro děti. ComputerPress, 2006. BLAHO, A., KALAŠ, I. Tvorivá informatika. 1. zošit z programovania. SPN : Bratislava, 2005. BLAHO, A., KALAŠ, I. Comenius Logo: tvorivá informatika. 1. časť. GL Group : Bratislava, 1998. BLAHO, A., KALAŠ, I. Comenius Logo: tvorivá informatika. 2. časť. GL Group : Bratislava, 1998. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Portál : Praha, 2001. HILLIS, W.D. Vzor v kameni. Jednoduché myšlenky, které řídí počítače. Academia : Praha, 2003.Informatics in Schools. Contributing to 21st Century Education. I. kalaš, R.T. Mittermeir (Eds.). Springer, 2011. KALAŠ, I. a kol. Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Hlavní referát přednesený na DIDINFO 2011. KALAŠ, I. a kol. Premeny školy v digitálnom veku. SPN - Mladé letá : Bratislava, 2013. MIKOLAJOVÁ, K. Začíname programovať v prostredi Scratch - učebný materiál pre žiakov 5.-7. ročníka ZŠ. Sborník DIDINFO 2012. banská bystrica, 2012. MIKOLAJOVÁ, K. vytváranie hier v prostredí Scratch - cesta k programovaniu na II. stupni ZŠ. Sborník DIDINFO 2011. Banská Bystrica, 2011. PAPERT, S. Mindstorms: Children, Computers, And Powerful Ideas. 1980. SALANCI, Ľ. Tvorivá informatika. 1. zošit o obrázkoch. SPN : Bratislava, 2005. VARGA, M. BLAHO, A., ZIMANOVÁ Algoritmy s Logom. Informatika pre gymnáziá. Tematický zošit. SPN : Bratislava, 1999. SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. et al. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Praha : Karolinum, 2013. SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. (2017) Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita, 2017. Sborníky konferencí DIDINFO pořádané Fakultou prirodných vied, UMB Banská Bystrica.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
|
|
||
OBJASNĚNÍ POJMŮ KONSTRUKTIVISMUS. KONSTRUKCIONISMUS. LOGOVSKÁ KULTURA. Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
|