PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj čtenářské pregramotnosti - OKN01N133A
Anglický název: The Didactic Development of Computer Literacy
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Záměnnost : OPN01N133A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět se věnuje problematice rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti s jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti především z hlediska výzkumného. Obsah kurzu bude zaměřen na aktuální trendy rozvoje pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí, metodický a didaktický systém školního rozvoje počáteční gramotnosti. Zároveň bude integrována problematika psychologicko-lingvistická a speciálně-pedagogická. Studijní zátěž: 8h přímá výuka, 30h seminární práce, 31h plnění úkolů v Moodle.
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (20.01.2021)
Literatura

Základní studijní literatura

KOŠŤÁLOVÁ, Hana, [2017]. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu. ISBN 978-80-906581-0-3.

KROPÁČKOVÁ, J. WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace. 2014, 24(4), 488–510. ISSN 1211-4669.

Vicherková, D., & Řeřichová, V. (2016). Čtenářská gramotnost, čtenářská kompetence a čtenářské strategie v kontextu současného českého kurikula. E-Pedagogium, 3.

WILDOVÁ, R., KUCHARSKÁ, A. Inovace rozvoje písařské gramotnosti - Výuka písma Comenia script. Didaktické studie, 2014, 6(1). ISSN 1804-1221.

VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-642-0.

WILDOVÁ, R.. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 2012, LVII(1-2), s. 10-21. ISSN 0031-3815.

Wildová, R., Vykoukalová, V., Rybárová, Ronková, J. & Harazinová R. (2019) Rozvoj čtenářské pregramotnosti prostřednictvím čtenářských strategií; Metodická příručka pro učitele mateřských škol pro práci s pohádkou a pověstí. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

ZÁPOTOČNÁ, Olga.  Rozvoj počáteční literární gramotnosti. In Předškolní a primární pedagogika, Portál, 2010, s. 271-305. ISBN:978-80-7367-828-9.

 

Doporučená studijní literatura

KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 80-86039-55-2.

Maňourová, Z., Štefánková, Z., Laibrt, L., Garabiková Pártlová, M.& Bílková, Z. (2019). Začleňování čtenářské pregramotnosti do pedagogické práce učitelů MŠ. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 3 (2), s.21–46.

RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Georgetown, 2002.

ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-800-7.

WILDOVÁ, Radka (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.

výroční zprávy ČŠI

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (20.01.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK