PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání - OKN01B116A
Anglický název: Didactical approaches to science education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Záměnnost : OPN01B116A
Anotace -
Vliv pedagogických teorií (vývojové teorie, teorie inteligence, teorie učení) na oborovou didaktiku, zohledněním specifik daných oborem a věkem. Didaktické zásady. Didaktické prostředky. Metody, např. pozorování, pokus, názor, exkurze, dobré otázky, AAE, vycházka... Vliv prostředí (třetí učitel, informální vzdělávání). Hodnocení přírodovědných aktivit, např. pomocí portfolia. Propojení tématu s environmentální výchovou. Literaturou, kritéria, podle kterých vybrat vhodné učební pomůcky.
Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (21.08.2018)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je základní vhled do oborové didaktiky - tedy didaktiky přírodovědné. 

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (09.08.2017)
Podmínky zakončení předmětu

Vážené studentky! Vážení studenti!

Předmět Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání OKN01B116A je hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky (cca 6 h). Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.

Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně, a to formou videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line.

Videopřenášky pro vás budu postupně nahrávat do moodle. V moodle naleznete i další podklady a přes moodle budete odevzdávat úkoly.

Link
https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=3948

Úkolů Vám zadám (přes moodle) celkem 5. Termín jejich odevzdání je nejpozději do 25.4.2021. Úkoly budu kontrolovat najednou od 26.4. do 4.5. Ke dvěma z nich budete potřebovat předškolní děti (nejméně dvě), tak si to prosím naplánujte tak, abyste je mohli splnit.

On-line setkání 18.2.2021 a 31.3. 2021 proběhne nejspíš v Google meet. Před ním dostanete informační e-mail přes SIS (zkontrolujte si, zda je vaše e-mailová adresa v SIS funkční). 

K úspěšnému zakončení předmětu a získání KZ je třeba získat min. 150 (z 300 možných)

a) odevzdání průběžných 5 úkolů - (každý za 20 bodů) - dodržení termínů odevzdání je nezbytnou podmínkou, pozdě odevzdaný úkol bude hodnocen 0 body,

b) účast na on-line setkání (max. 100 bodů),

c) závěrečný on-line test (max. 100 bodů).

Hodnocení

On-line test v moodle 25 otázek á 4 body, 100 bodů maximálně

Průběžná práce – 5 úkolů á 20 bodů za jeden, 100 bodů maximálně

Účast na on-line setkání = 100 bodů. Za přítomnost - mínus poměrná část.

Výsledky KZ

150 – 199 dobře

200 – 249 velmi dobře

250-300 výborně

Těším se na Vás Kateřina Jančaříková

 

Studentům s SPU je poskytována podpora. Je ovšem třeba, aby se o ni přihlásili s předstihem.

 
Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2021)
Literatura

Odkaz na moodle kurz s podklady k výuce DPKPV (Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání) na http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

 

Povinná:

Jančaříková, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání (2019).

 

Doporučená:

Jančaříková, K. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2017. ISBN978-80-7496-327-8.

Altmann, A. Úvod do didaktiky biologie. Praha : SPN : Ústav pro učitelské vzdělání UK v Praze. první vyd. 1974 s. 320.
Altmann, A. Vyučovací metody v biologii (Kapitola z didaktiky biologie). Praha : SPN, 1971. 1. vyd. 230s.

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.

Řehák, B. Vycházky do přírody. 1. vyd. Praha : SPN, 1968. 244s.

Řehák, B. Vyučování biologii na základní devítileté škole a střední všeobecné škole : Příspěvek k didaktice biologie. Praha : Svoboda, 1967. 2. vyd. opravené. 296 s.

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2021)
Metody výuky

Výuka probíhá kombinovanou formou. Ke splnění předmětu je nezbytná domácí práce studenta. Výukové bloky obsahují přednášky za pomoci PowerPointových prezentací, diskusi nad přednášenými tématy a úkoly, které studenti plnili.

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (09.08.2017)
Sylabus

Pro tento předmět je spuštěna podpora v moodlu. Prosím všechny, aby se do moodle kurzu včas přihlásili na  http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

I. Teoretické znalosti

  1. Proměny přírodovědného vzdělávání - historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek).
  2. Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi.
  3. Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence).
  4. Behaviorismus a metoda programovaného učení.
  5. Strukturalismus.
  6. Konstruktivismus. 
  7. Konektivismus.
  8. Vztah dětí k přírodě - přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita.
  9. Odcizení přírodě a "zelené" terapie.
  10. Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání.

II. Metodologické znalosti

  1. Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV.
  2. Všemi smysly - jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů.
  3. Dobré otázky.
  4. Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ.
  5. Narativní metoda.
  6. Badatelský přístup (badatelsky orientované učení).
  7. Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi.
  8. Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ.
  9. Zakládání sbírek v MŠ.
  10. AAE (třídní chovy a návštěvní programy).

 

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (09.08.2017)
Studijní opory

Pro tento předmět je spuštěna podpora v moodlu. Prosím všechny, aby se do moodle kurzu včas přihlásili na  http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (09.08.2017)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK