PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Reflektivní praxe - OKMN0V234B
Anglický název: Reflective seminar for Art-Teaching Practice
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Neslučitelnost : OKMN0V203B
Prerekvizity : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0T201B
Anotace -
Předmět je zaměřen na získávání praktických učitelských dovedností. Studenti v něm pozorují a analyzují výuku kolegů. Realizují a ověřují vlastní učitelské pokusy. Nabyté zkušenosti reflektují. Předmět rozvíjí schopnost studentů pozorovat, analyzovat a reflektovat výuku výtvarné výchovy v návaznosti na znalosti výtvarné kultury, teorie umění, didaktiky a zkušeností nabytých autorskou tvorbou. Zkušenosti studentů klade do souvislosti s učivem vzdělávací oblasti Umění a kultura, vybranými vyjadřovacími prostředky, výtvarnými postupy a s vhodnými způsoby reflexe a hodnocení. Vede studenty ke kritickému uvažování nad vlastními učitelskými pokusy a schopnosti v diskusi s kolegy a učiteli z praxe obhájit zvolené prostředky. Přitom využívá metod aktivního a kooperativního učení a dostupných způsobů záznamu.
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (13.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

zápočet - pedagogický deník,  dokumentace výtvarných realizací, reflexe dle zadané struktury, alterace

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (13.09.2023)
Literatura -

Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J. (2023) Hledání Japonska. Transkulturní  inspirace ve výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta UK. https://1url.cz/V1lF5  

Marie Fulková, Lucie Jakubcová, Vladimíra Sehnalíková; GALERIJNÍ A MUZEJNÍ EDUKACE I, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2011, Uměleckoprůmyslové museum v Praze 2011   

 Marie Fulková, Lucie Jakubcová, Leonora Kitzbergerová, Vladimíra Sehnalíková, GALERIJNÍ A MUZEJNÍ EDUKACE II, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, 2013   

 Marie Fulková, Marie Novotná, VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 6. A 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍCELETÁ GYMNÁZIA, Fortuna 1999, počet stran 117   

 Marie Fulková, Marie Novotná, Jan Slavík, Jan Smolík, Klára Smolíková, VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 8. A 9. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍCELETÁ GYMNÁZIA, Fortuna 1997, počet stran 126   

 Martin Raudenský a Kateřina Dytrtová (ed.), KO-TEXT – Tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák, Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně 2015, 200stran   

 Cikánová, K.: Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997  

Cikánová, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993,1996  

Cikánová, K.: Objevujte s námi tvar. Praha, Aventinum 1995  

Cikánová, K.: Tužkou, štětcem nebo myší. Praha, Aventinum 1998  

 Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997. ISBN 80-902267-2-8  

Roeselová,V. : Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1995  

Roeselová,V. : Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1997  

Roeselová,V. : Techniky ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1996  

 Kovář, P., Kovářová, M., Navrátil, O., Garguláková Navrátilová, M. To bych zvládl taky, umění moderny v komiksech, Brno: MU 2017  

 Tullet, H. Art workshops for children. New York: Phaidon,  2015. ISBN 978-0-7148-6973-5  

 Kubát, M. Ať se tužka zapotí. Praha: Nakladatelství V, 2021  

 Domlátilová, K., Freitagová, M., Horák, O., Lahodová, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku. Praha: Galerie Rudolfinum  

 Weltmanová, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015  

Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010.  

 Jašurková, P. Nápadník do hodin výtvarné výchovy. Brno: Edika 2015.  

 Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 1. - 10. Praha, Práce 1996 - 2001 (učebnice k dějinám umění)  

 Michael Bird, Van Goghova hvězdná noc - Dějiny umění v příbězích pro děti, Praha: Albatros Media a. s., 2017  

 ŘEPA, Karel, POSPÍŠIL, Aleš, DUCHKOVÁ, Zuzana & Michal FILIP. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA. 2020. 251 s. ISBN 978-80-904268-5-6.  

Internetové zdroje

https://www.nedatovano.cz   

-https://www.tate.org.uk/kids/make/cut-paste/play-collage   

https://www.tate.org.uk/art/student-resource/exam-help/myths-and-legends   

https://ngp-prod.brainz.cz/storage/2769/Mikulas-Medek_Nahy-v-trni.pdf   

https://artsandculture.google.com/entity/sol-lewitt/m03v9b1?categoryId=artist&hl=cs  

KORTHAGEN, F., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, WUBBELS, T. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011

MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V.: Učitelovo pojetí výuky, MU Brno, 1996.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK