|
|
|
||
Výtvarná kultura v rozmezí pravěku, starověku, antiky a středověku. Zaměření na hledání řádu světa
formulaci jeho principů v umění s cílem rozvíjet abstraktní myšlení studentů (rytmus, symetrie, zlatý řez,
vztah hmoty a tvaru apod.). Hledání souvislostí mezi uměním a dalšími oblastmi lidského poznání (matematika,
geometrie, náboženství, mystika a transcendence). Počátky uměleckých disciplín, jejich technické, historické a kulturní
aspekty, příklady uměleckých děl (architektura, sochařství, malířství, design) a jejich přesah do současnosti.
Možnosti aktuálních interpretací kulturních artefaktů a jejich zařazení do výuky výtvarné výchovy s ohledem na rozvoj
vizuální a interkulturní gramotnosti žáků.
Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (11.01.2023)
|
|
||
25 hodin - studium literatury a dalších studijních materiálů 25 hodin - psaní seminární práce 30 hodin - příprava ke zkoušce Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (11.01.2023)
|
|
||
ADAMEC, J.; ŠAMŠULA, P.; Průvodce výtvarným uměním II. 1. vyd. Praha: Práce 1995 GOMBRICH, E.H. Příběh umění, Praha: Argo 2006 KIDSON, P.: Románské umění. Artia, Praha 1982 KRAUSSE, A. C. Dějiny malířství: od Renesance po současnost, Praha: Slovart 2008 LASSUS, J.: Raně křesťanské a byzantské umění. Odeon, Praha 1983 ŠAMŠULA, P.; ADAMEC, J.; Průvodce výtvarným uměním I. 1. vyd. Praha: Práce 1994
FAJT, J. (ed.) et al.: Magister Theodoricus-Dvorní malíř císaře Karla IV. Praha: Národní galerie v Praze 1997 MIKŠ, F.: Gombrich: tajemství obrazu a jazyk umění : pozvání k dějinám a teorii umění. 3., rozš. vyd. Brno: Barrister & Principal. ISBN 978-80-7485-030-1 CHOTĚBOR, P.: Petr Parléř (1399 - 1999). Správa Pražského hradu, Praha 1999 PIJOAN, J. (ed.): Dějiny umění 1-4. Odeon, Praha (vydání od r. 1977) PEŠINA, J.: Mistr Vyšebrodského cyklu. Odeon, Praha 1982 ROYT, J.: Mistr Třeboňského oltáře. Karolinum, Praha 2013 TŘEŠTÍK, D., MERHAUTOVÁ, A.: Románské umění v Čechách a na Moravě. Odeon, Praha 1987 Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (11.01.2023)
|
|
||
Odevzdání seminární práce v rozsahu 2 NS - interpretace vybraného kulturního artefaktu a návrh obsahové transformace do VV. Zkouška formou diskuse nad odevzdanou seminární prací. Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
|
|
||
1. Proměny společenské role a funkce umění. Počátky uměleckých disciplín, jejich technické, historické a kulturní aspekty, příklady uměleckých děl (architektura, sochařství, malířství, design). Umění pravěku. 2. Základní možnosti přístupu ke skutečnosti (smyslový, rozumový, citový, estetizující). Možnosti aktuálních interpretací kulturních artefaktů a jejich zařazení do výuky výtvarné výchovy. 3. Umělecké dílo jako výpověď doby, osobní výpověď umělce a pozice poučeného diváka. Interpretace významu uměleckého díla. Forma jako prostředek sděleného obsahu. 4. Specifika architektonického tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny. Umění starověkého Řecka. 5. Specifika architektonického tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny. Umění starověkého Říma. 6. Specifika architektonického tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny v románském umění. 7. Specifika architektonického tvaru a prostoru a jeho vývojové proměny v gotice. 8. Forma a obrazový prostor ve dvourozměrném výtvarném projevu. Podíl linie, barvy a světla na malířském tvaru, kompozici a prostoru. Umění středověku. 9. Tvar a prostor v sochařství a prostorové výtvarné tvorbě. Specifika sochařského tvaru a jeho vývojové proměny ve starověkém umění. 10. Tvar a prostor v sochařství a prostorové výtvarné tvorbě. Specifika sochařského tvaru a jeho vývojové proměny v antice. 11. Tvar a prostor v sochařství a prostorové výtvarné tvorbě. Specifika sochařského tvaru a jeho vývojové proměny ve středověkém umění. Reflexe předmětu a obsahová transformace v didaktice Vv. Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (13.02.2023)
|