PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Integrované terénní vyučování - OKMN0T272B
Anglický název: Integrated field teaching
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PhDr. Hana Dvořáková, CSc.
Neslučitelnost : OKMN0T201B
Prerekvizity : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0V203B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět je zaměřen na výuku tělesné, výtvarné a hudební výchovy, matematiky, českého jazyka, cizího jazyka, biologie, občanské výchovy podle možností vyučujících z příslušných kateder, v nestandardních podmínkách - přednostně mimo budovu školy, v terénu, tzv. "Outdoor". Součástí předmětu je informace o integraci oslabených žáků do TV včetně speciálních aktivit pro různé druhy oslabení. Zajištění bezpečnosti výuky. Výuka probíhá formou cvičení a seminářů v přírodě. Metodické výstupy studentů.
Poslední úprava: Pokorný Ladislav, PaedDr. (17.02.2025)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je podpořit pohybové aktivity při vyučování dalších předmětů, především mimo školu, a naopak pomocí pohybových činností zpřístupnit obsah jiných předmětů.

Poslední úprava: Dvořáková Hana, doc. PhDr., CSc. (03.05.2019)
Deskriptory

Přímá výuka 8 hodin

Příprava na výuku 30 hodin

Příprava na zápočet 30 hodin

Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (08.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast v předmětu, přípravy a praktické výstupy.

Poslední úprava: Dvořáková Hana, doc. PhDr., CSc. (03.05.2019)
Literatura

AICHELE, Dietmar, 2007. Co tu kvete?: kvetoucí rostliny střední Evropy ve volné přírodě. Vyd. 3. V Praze: Knižní klub. Průvodce přírodou. ISBN 978-80-242-1762-8.

CÍLEK VÁCLAV. (2002) Krajiny vnitřní a vnější. Praha. Nakladatelství Dokořán. ISBN 80-86569-29-2.

FRANC, D., ZOUNKOVÁ, D., MARTIN, A. (2007) Učení zážitkem a hrou, Compruter Press, Brno.

JANČAŘÍK, A. (2007) Hry v matematice. 1. vyd. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 110 s. ISBN 978-80-7290-339-9

DVOŘÁKOVÁ, H., ENGELTHALEROVÁ, Z. A KOL. (2017) Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3308-4  

KASÍKOVÁ, H. (1997) Kooperativní učení, kooperativní škola, Portál, Praha.

KIRCHNER, J. HNÍZDIL, J. (2000) Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada.

NEUMAN, J. (2000) Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál. ISBN 80-7178-405-2.

STIBRAL KAREL.(2005) Proč je příroda krásná? Praha. Nakladatelství Dokořán. ISBN 80-7363-008-7

Doporučená literatura

JIRÁSEK, I. (2004) Zážitková pedagogika: časopis Gymnasion č. 1.

PŠL: Zlatý fond her I., Portál, Praha 2002

NEUMANN, J. a kol. (2000) Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál.

 

Sports and Physical Education as a part of Outdoor Education. Text pro mezinárodní projekt Comenius  OUTLiNES. Talin 2007

 

Learning of Basic Motor Abilities by means of Natural Exercises. Text pro mezinárodní projekt Comenius  OUTLiNES. 2007

 

Yoga and Breathing Exercises as a Part of Body and Mind Balance. Text pro mezinárodní projekt Comenius  OUTLiNES. 2007.

 

Education and Outdoor Learning in Cross-curricular Education. Text pro bilaterální projekt v rámci CZ07 – Scholarship Programme and Bilateral Scholarship Programme - EEA and NG. Duben 2014.

Poslední úprava: Dvořáková Hana, doc. PhDr., CSc. (03.05.2019)
Sylabus

Výuka propojuje teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi. Obsah výuky:
1.    Specifika výuky v nestandardních vyučovacích podmínkách.
2.    Vyučování v přírodě.
3.    Propojení různých sfér osobnosti dítěte při vyučování.
4.    Smyslové vnímání.
5.    Pohybové aktivity.
6.    Využití her ve výuce.
7.    Zážitková pedagogika.
8.    Mezipředmětové vztahy ve výuce.
9.    Srovnání výukových postupů v českém vzdělávacím systému se zahraničními modely, jejich využití.
10.    – 12. Metodické výstupy studentů.


Poslední úprava: Dvořáková Hana, doc. PhDr., CSc. (03.05.2019)
Studijní opory
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK