PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Řešení výukových situací - OKMN0N176A
Anglický název: Solving Educational Situations
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (1)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurz realizovaný v blocích je orientovaný prakticky. Připravuje studenty na souvislou praxi, která vyžaduje integraci a aplikaci všech dosavadních poznatků a dovedností oborově didaktických do komplexní pedagogické situace v kontextu dlouhodobější souvislé práce učitele se žáky jedné třídy. V rámci kurzu student prohlubuje dovednosti analyzovat výukové situace z různých úhlů pohledu, zvažovat příčiny a důsledky, výhody a nevýhody jednotlivých alternativ řešení, se kterými se typicky během praxe mohou setkat. Jako nástroje jsou využívány metody skupinové reflexe, analýza videozáznamů pedagogických situací aj. Během praxe jim umožňuje klíčové problémové situace a dilemata evidovat, po skončení praxe sdílet ve skupině studentů a získat motivaci pro hledání efektivních zdrojů řešení před závěrečnou souvislou praxí. Témata seminářů vyplývají z obsahů problémových situací, které si studenti zvolí k hlubšímu prozkoumávání.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (25.09.2023)
Cíl předmětu

 získat dovednosti a znalosti pro hledání efektivních zdrojů při řešení situací v pedagogické praxi

seznámit se s možnostmi  a technikami vzájemné kolegiální podpory

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (25.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

aktivní účast na seminářích

zpracování problematické situace z vlastní praxe dle pokynů vyučující

plnění úkolů v moodle

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (25.09.2023)
Literatura

Povinná literatura:

KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů.  Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5.

 

Doporučená literatura:

SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Muni PRESS, 2017.

PÍŠOVÁ, M. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-744-X.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/

http://kppg.pedf.cuni.cz/files/users/2/tiny_browser_files/files/klsk_reflexe_ke_kurzu_red.pdf

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
Metody výuky

metody skupinové reflexe

analýza situací z praxe

nácvik řešení problematické situace

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (25.09.2023)
Sylabus -

Příklady témat:

1.   Hledání rovnováhy mezi zaměřením na vztahy a obsah.

2.   Hledání rovnováhy mezi sledováním /cíle a reagováním na okamžité potřeby a příležitosti.

3.   Hledání rovnováhy mezi potřebami skupiny a jednotlivých žáků.

4.   Hledání optimálního vztahu se žáky.

5.   Zvládání pocitů neúspěchu a překonávání překážek.

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (27.03.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK