|
|
|
||
Cílem předmětu je vést k porozumění procesům rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejím vazbám na čtenářskou pregramotnost, především z hlediska didaktického a výzkumného. Předmět usiluje o vybavení studujících teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výuky čtení a psaní v primárním vzdělávání, včetně seznámení s alternativními a zahraničními metodami. Vede k osvojení diagnostických a hodnoticích nástrojů pro čtenářský a písařský výkon, identifikaci obtíží a hledání možností jejich nápravy. Cílem předmětu je rozvíjet u studujících schopnost pracovat s výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti, analyzovat mezinárodní srovnávací studie a reflektovat didaktické systémy školního rozvoje gramotnosti v zahraničí. Součástí kurzu je propojení s praxí, kdy si studující osvojí metody práce s žáky v počátečních fázích osvojování čtení a psaní a prohloubí své kompetence v oblasti spolupráce se školami, knihovnami a dalšími odbornými institucemi.
V rámci plnění tohoto předmětu si student/ka předběžně/částečně zpracuje tyto úkoly do Pedagogicko-psychologického portfolia k SZZ z pedagogiky: Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti (Zpracujte podrobný scénář výukové jednotky - část hodiny, hodina, výukový blok, která zahrnuje užití metody a) analyticko-syntetické, b) genetické, c) inovativní atd.) a Rozvoj počáteční písařské gramotnosti (Zpracujte podrobný scénář výukové jednotky - část hodiny, hodina, výukový blok, která zahrnuje nácvik nového psacího tvaru zvoleného písmene z hlediska a) přípravy na psaní, b) hygienických návyků c) realizace vlastního psaní d) hodnocení písařského výkonu. Zahrnete všechny kroky a), b) , c) i d) atd.).
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je vést k porozumění procesům rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejím vazbám na čtenářskou pregramotnost, především z hlediska didaktického a výzkumného. Předmět usiluje o vybavení studujících teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výuky čtení a psaní v primárním vzdělávání, včetně seznámení s alternativními a zahraničními metodami. Vede k osvojení diagnostických a hodnoticích nástrojů pro čtenářský a písařský výkon, identifikaci obtíží a hledání možností jejich nápravy. Cílem předmětu je rozvíjet u studujících schopnost pracovat s výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti, analyzovat mezinárodní srovnávací studie a reflektovat didaktické systémy školního rozvoje gramotnosti v zahraničí. Součástí kurzu je propojení s praxí, kdy si studující osvojí metody práce s žáky v počátečních fázích osvojování čtení a psaní a prohloubí své kompetence v oblasti spolupráce se školami, knihovnami a dalšími odbornými institucemi. Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura: Ronková, J., & Wildová, R. (2022). Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti (e-book). Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Dostupné z https://cuni.futurebooks.cz/book/didaktika-rozvoje-pocatecni-ctenarske-gramotnosti/?/impressum/ Kropáčková, J., Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 24(4), 488–510. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-4-488 Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Inovace rozvoje písařské gramotnosti – Výuka písma Comenia Script. Didaktické studie, 6(1), 50–61. Vykoukalová, V., & Wildová, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Doporučená literatura: Wildová, R. (2012). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 57(1–2), 10–21. Křivánek, Z., & Wildová, R. (1998). Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Univerzita Karlova. Zelinková, O. (n.d.). Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností (10. přeprac. a rozš. vyd.). Portál. Wildová, R. (Ed.). (2002). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Univerzita Karlova. Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Obsah kurzu bude zaměřen na aktuální trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti u nás i v zahraničí, metodický a didaktický systém školního rozvoje počáteční gramotnosti. Zároveň bude integrována problematika psychologicko-lingvistická a speciálně-pedagogická. Součástí předmětu je praxe v 1. a 2. třídě ZŠ formou přípravy a realizace vyučování čtení a psaní na 1. stupni. Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (10.02.2022)
|
|
||
- Účast na praxi - Test písma - Aktivní účast na výuce - Ročníková práce na zvolené téma (10 didaktických pomůcek s metodikou, zpráva z vlastní výzkumné práce, zpráva z ERASMU, překlad článku na téma počáteční gramotnosti) - Písemná nebo ústní zkouška z obsahu seminářů, přednášek a praxí Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (15.02.2022)
|
|
||
Tematické celky: Úvod Současné pojetí výuky čtenářské a písařské gramotnosti Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti Pregramotnost Příprava na čtení Metody výuky čtení (Analyticko-syntetická metoda, Genetická metoda, Inovativní, metoda betz slabikáře, Sfumato atd.) Hodnocení čtení, znaky čtenářského výkonu, náprava obtíží Didaktika počáteční písařské gramotnosti Příprava na psaní Hygienické návyky při psaní Metody výuky psaní (spojité písmo a nespojité písmo) Hodnocení psaní, znaky písařského výkonu, náprava obtíží Psaní leváků Společné postupy a současné trendy Diagnostické postupy uplatňované při rozvoji počáteční čtenářské a písařské gramotnosti Zahraniční trendy rozvoje čtení a psaní Domácí a zahraniční výzkumy a projekty Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
|