|
|
|
||
Předmět je zaměřen na konstruktivistiský (a konstrukcionistický) přístup k výuce, na rozvoj kompetencí z oblasti specifického odvětví aplikované robotiky – edukační robotiky, rozvoj algoritmického myšlení, rozvoj informační gramotnosti a informatického myšlení a rozvoj práce s didaktickou technikou a interaktivními zařízeními. Předmět cílí na rozvoj didaktických kompetencí budoucích učitelů potřebných pro zajištění výuky informatiky na 1. st. ZŠ v kontextu aktuálních trendů. Prostřednictvím aktivit spojených s algoritmizací a programováním vytváří prostor pro osvojení znalostí a dovedností nezbytných pro rozvoj informatického myšlení žáků 1. st. ZŠ, a to bez ohledu na využití konkrétního programovacího prostředí. Seznamuje studenty s možnostmi integrace interaktivních/digitálních technologií do edukačního procesu na 1. st. ZŠ, vč. zaměření na rozvoj uživatelských dovedností žáků.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
|
|
||
Cílem kurzu je
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
|
|
||
Vzhledem k typu praktického zaměření předmětu bude probíhat prezečně, dle rozvrhu. Prezenční výuka předmětu bude probíhat s využitím on-line podpory v moodle. základní deskriptory: asistence studentům a příprava na ni: 23 hodin Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
|
|
||
Hodnocení bude probíhat na základě zpracovaných dílčích úkolů v rámci celého semestru v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a v závislosti na využitých didaktických prostředků, tj. programovatelných stavebnic, robotických hraček (daných VLE Moodle). Pro úspěšné zakončení předmětu je potřeba získat určitý počet procent: 70 % - 79 % - dobře 80 % - 89 % - velmi dobře 90 % - 100% - výborně Úkoly budou prioritně opravovány po ukončení doby pro jejich vytvoření. V případě, že existuje potřeba studentky/studenta o opravu úkolů v dřívějším termínu kontaktuje konkrétního vyučujícího, který daný úkol opravuje. V případě, že je nutné řešit další záležitosti ohledně předmětu, ukončení nebo zápisu předmětu, kontaktujte garanta předmětu. Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (31.01.2025)
|
|
||
KALAŠ, I., MIKOVÁ, K. (2020) Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy. https://www.imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ Viera a CÁPAY, Martin. Didaktika programovania pre ZŠ 2: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2011. ISBN 978-80-8118-091-0. MANĚNOVÁ, M. et al. (2024) Digitální kompetence. Metodická příručka pro 1.-5. ročník ZŠ. H-edu. VANÍČEK, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. Brno: Computer Press, 2012. 88 s. ISBN 978-80-251-3749-9. HAVELKA, Martin a STOFFOVÁ, Veronika. Robotika - stavba a programování robotů [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7. ALIMINIS, D et al. Teacher Education on Robotics- Enhanced Constructivist Pedagogical Methods. Athens: ASPETE, 2009, ISBN978-960-6749-49-0. Další zdroje e-učebnic a materiálů, např. imysleni.cz (další zdroje dle VLE Moodle) Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (09.02.2025)
|
|
||
Jednotlivé tématické celky:
Základy algoritmizace, dětské programovací jazyky.
Robotické hračky, využití pro výuku algoritmizace.
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (17.02.2025)
|
|
||
Pro podporu výuky bude využito VLE Moodle (virtuální vzdělávací prostředí). Odkaz na kurz a klíč k zápisu budou sděleny na první výuce. Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (31.01.2025)
|