Teorie a praxe hudebního vyučování. Úvod do hudebně didaktické problematiky, analýza modelových situací v hudebním vyučování.
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (23.08.2019)
Theory and practice of music teaching. Introduction to music didactic issues, analysis of model situations in music classes.
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (23.08.2019)
Cíl předmětu
Příprava studenta na hudebně výchovnou praxi po stránce teoretické i praktické, tj. získávání vědomostí a rozvoj hudebních i didaktických dovedností potřebných k řízení hudebních činností žáků. V rámci předmětu absolvuje student tři hodiny praxe v předmětu hudební výchova (dva náslechy s reflexí a jeden vlastní výstup) na školách dle vlastního výběru a domluvy.
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (12.04.2019)
Literatura
Povinná literatura:
VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl (Práce s písní). Praha: PedF UK, 2020. 83 s. ISBN 978-80-7603-156-2.
VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 2. díl (Rozvoj dětské hudební tvořivosti). Praha: PedF UK, 2023. 66 s. ISBN 978-80-7603-411-2.
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha: SPN 1985. 311 stran.
PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základníškoly. Praha: Karolinum 2001. 282 stran. ISBN 80-246-0365-9.
VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9.
Doporučená literatura:
VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.
SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H., Hudební psychologie pro učitele. 2. přepracované a doplněné vydání, první v nakladatelství Karolinum. Praha: Karolinum, 2013. 408 stran. ISBN 978-80-246-2060-2.
VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum 2002. 196 stran. ISBN 80-246-0435-3.
HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2014. 186 stran. ISBN 978-80-7290-792-2
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I.Začátky. Praha : Supraphon, 1969
HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a
mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683.
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (17.10.2023)
Požadavky ke zkoušce
Aktivní účast na seminářích, plnění dílčích úkolů.
Předložení vypracované přípravy na hodinu Hv, realizovanou studentem v rámci pedagogické praxe
Nácvik lidové písně s instrumentálním doprovodem dle zadaných pokynů - prokázání rozvoje vlastních hudebních dovedností studentů
Ústní zkouška na závěr semestru ve formě kolokvia.
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus
Obsah předmětu:
1. Koncepce hudební výchovy na 1. st. ZŠ, činnostní charakter Hv, RVP, ŠVP, průřezová témata, osnovy, standardy, učebnice Hv, školy s RVHV. Slovní hodnocení v Hv.
2. Psychologické základy hudební výchovy – základní hudebně psychologické kategorie, klasifikace hudebních schopností a jejich charakteristika.
3. Diagnostika hudebnosti, koncipování kolektivní a individuální prověrky hudebnosti.
4. Rozvoj rytmického cítění, rytmická práce s říkadlem a s písní.
5. Hlasová výchova, funkce přípravných cvičení k písni.
6. Metody nácviku písně. Imitace. Nástrojové a pohybové činnosti.
7. Rozvoj intonačních dovedností, sluchová analýza.
8. Tvořivá intonace. Nácvik písně intonací.
9. Principy rozvoje dětské hudební tvořivosti, tvořivá práce s malou písňovou formou.
10. Prvky vícehlasu. Metodický postup při práci s vícehlasem.
11. Poslechové činnosti, vizualizace poslechu.
12. Hudební pohádka jako integrativní princip.
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)