|
|
|
||
Cílem předmětu je:
- studenti si uvědomí, že syntaktická strukturace výpovědí odráží strukturu lidského myšlení, a analýzou větných struktur zdokonalí svou dovednost přesného a logického myšlení,
- studenti budou schopni využít získané vědomosti o stavbě české věty při tvorbě vlastních textů; dokážou volbou větné struktury cíleně ovlivnit výpovědní perspektivu; vyvarují se nemotivovaných odchylek od pravidelné větné stavby,
Předmět je úvod do syntaxe a do stylistiky, důraz je kladen na praktické dovednosti v obou disciplínách a propojení všech jazykových rovin při komplexní analýze textu. Student by měl být schopen využít všech dosud získaných informací z roviny fonetické, lexikální, morfologické, syntaktické i textové ke komplexní analýze textu a k jeho pochopení.
Poslední úprava: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Časová zátěž studenta: 90 hodin (3 kredity) kontaktní výuka: 8 hodin domácí studium, studium literatury a pramenů, plnění úkolů, příprava: 82 hodin Poslední úprava: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Zkouška má část písemnou a část ústní. Část písemná prověřuje teoretické a praktické znalosti syntaxe a stylistiky a obsahuje komplexní jazykovou analýzu. Prověřuje tedy také znalosti a dovednosti získané v předchozích disciplínách, které jsou důležité pro interpretaci textu (tj. dovednosti pravopisu, fonetiky, fonologie, lexikologie, slovotvorby, morfologie). K ústní části postupují jenom ti studenti, kteří uspěli v písemné části, tedy získali min. 70 % možného bodového hodnocení. U ústní části uchazeč provádí analýzu chyb v písemné části a prokazuje stylistické znalosti a jejich aplikaci. Pokud u ústní zkoušky nevyhoví, musí v dalším termínu skládat i písemnou část.
Kurs na Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5883 Poslední úprava: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Čechová, Marie et al. Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003. Černá, Martina; Hájková, Eva. Český jazyk B pro studující učitelství prvního stupně ZŠ a SpPg. Praha: PedF UK, 1999. Hájková, Eva a kol. Čeština pro vzdělávací praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2017. Hirschová, Milada. Syntaktické rozbory: studijní text. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. Hoffmannová, Jana et al. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. Hubáček, Jaroslav et al. Čeština pro učitele. Vyd. 4., upr. Opava: VademecumBohemiae, 2010. Janovec, Ladislav et al. Jak používat čárku a další interpunkční znaménka. Praha: Klett, 2006. Svobodová, Jana. Průvodce českou interpunkcí. Opava: VademecumBohemiae, 2003.
Doporučená: Havlová, Ivana, Štěrbová, L.; Schneiderová, E. Český jazyk A pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg, Praha: UK, 1999. Karlík, Petr (ed.), Nekula, Marek (ed.), Pleskalová, Jana (ed.). Nový encyklopedický slovník češtiny. https://www.czechency.org/slovnik. Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2003. Poslední úprava: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Konkrétní náplň seminářů:
Poslední úprava: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5883 Poslední úprava: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|