PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Biologie člověka pro vychovatele - OKBV1P104A
Anglický název: Human Biology for Educators
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Alena Thorovská
Korekvizity : OKBV1I106A, OKBV1P101A, OKBV1P103A, OKBV1Q105A, OKBV1Z102A
Je korekvizitou pro: OKBV1P101A, OKBV1Z102A, OKBV1I106A, OKBV1Q105A, OKBV1P103A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (01.09.2017)
Cílem předmětu je vybavit studenty bakalářského kombinovaného studia Vychovatelství znalostmi stavby a zejména funkce lidského těla v jeho ontogenetické proměně jako propedeutického profesního základu pro povolání vychovatele. Důraz bude položen na základní znalosti struktury lidského těla, řídící a regulační systémy, vztah genetických a environmentálních faktorů ve vývoji lidského organismu, problematiku dědičnosti a imunitního systému s ohledem na vývoj a biologické zvláštnosti vývoje dítěte, pubescenta a adolescenta.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (01.09.2017)

Cílem předmětu je vybavit studenty bakalářského kombinovaného studia Vychovatelství znalostmi stavby a zejména funkce lidského těla v jeho ontogenetické proměně jako propedeutického profesního základu pro povolání vychovatele.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (29.09.2020)

Prezentace a další materiály jsou dostupné v Moodle kurzu https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3351#section-1 Přístup dostanou zapsaní studenti. V Moodlu také najdete informace o případné distanční výuce.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (01.09.2017)

DYLEVSKÝ,I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1998. ISBN 80-901-667-0-9.

KOPECKÝ, M.; CICHÁ, M. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc: UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 978-80-7184-867-7.

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK, 2004. ISBN 80-7290-182-6.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (01.09.2017)

 

Úspěšné absolvování písemného testu (min. 70 %). Součástí písemného testu bude popis obrázků, které se vztahují k dané problematice.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (01.09.2017)

1. Vlastnosti živé hmoty, její integrační stupně - geny, buňky, tkáně, orgány, orgánové soustavy. 

2. Základy cytologie, histologie a organologie člověka, věkové zvláštnosti jednotlivých soustav.

3. Muskuloskeletární systém. 

4. Kardiovaskulární systém. 

5. Respirační systém. 

6. Gastrointestinální systém. 

7. Urogenitální systém.

8. Imunitní soustava. 

9. Endokrinní soustava. 

10. Nervová soustava. 

11. Smyslová soustava. 

12. Organismus jako dynamický systém - člověk a prostředí.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK