Základní postupy kresby, malby a grafiky. Úvod do výtvarného vnímání, tvorby a komunikace. Výtvarná zkušenost učitele jako základ pochopení hlavních výtvarně didaktických kategorií. Adekvátní výtvarné úkoly v MŠ, přístupy k reflexi výtvarných činností.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (19.02.2013)
Developing artistic thinking, feeling and making. Basics of drawing and painting. Mixed media. Consistency of subject,
technique and art materials. Implications for art education in pre-school education.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Cíl předmětu -
Výběr výtvarných prostředků, materiálů a technik ve vazbě na výtvarný námět.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
A selection of media, materials and technigues in the context of subject/theme of an artwork.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Podmínky zakončení předmětu -
Klasifikovaný zápočet; přesné požadavky budou zadány na začátku kurzu
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (24.02.2013)
Classified credit; the exact requirements will be given in the beginning of the course
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (24.02.2013)
Literatura -
ADORNO, T. W.: Estetická teorie. Praha: Panglos, 1997, ISBN 8090220541
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha: Aventinum 1992. 2. vyd. 126 s. ISBN 80-85277-79-4. CIKÁNOVÁ, K. Malujte si s námi. Praha: Aventinum 1992. 2. vyd. ISBN 80-85277-85-0 CIKÁNOVÁ, K. Tužkou, štětcem nebo myší. Praha: Aventinum 1998
TŘEŠTÍK,M.: Umění vnímat umění. Guerilla writing about art. 1. vydání. Praha: Gasset, 2011. 228 s. ISBN:978-80-87079-15-7.
KLEE, P.: KUNST-LEHRE: Nauka umění .Praha: Togga, 2009.
KULKA, J.: Psychologie umění. Praha, Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7
ZUSKA,V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny).1.vyd.Praha: Triton, 2001. 131 s. ISBN 80-7254- 194-3.
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (19.02.2013)
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha: Aventinum 1992. 2. vyd. 126 s.
ISBN 80-85277-79-4.
CIKÁNOVÁ, K. Malujte si s námi. Praha: Aventinum 1992. 2. vyd. ISBN 80-85277-85-0
CIKÁNOVÁ, K. Tužkou, štětcem nebo myší. Praha: Aventinum 1998
CIKÁNOVÁ, K. Paci, paci, pacičky. Metodické listy pro předškolní vzdělávání,
16. aktualizace , RAABE, Praha 2003
CIKÁNOVÁ, K. Oživlé předměty. Objektová tvorba ve výtv. i dram. výchově dětí MŠ.
Metodické listy pro předškolní vzdělávání, 24.aktualizace., RAABE, Praha 2005
CIKÁNOVÁ, K.: Místa, kde jsme doma. Koupelna. Metodické listy pro předškolní vzdělávání, aktualizace listopad 2005, RAABE, Praha 2005
CIKÁNOVÁ, K.: Jaro. Metodické listy pro předškolní vzdělávání, 28.aktualizace, RAABE, Praha únor 2006 , Téma B 2.41, 26 stran
CIKANOVA, K.: Podzim. Metodické listy pro předškolní vzdělávání, 30. aktualizace,RAABE, Praha září 2006 , Téma B 2.44, 28 stran
CIKÁNOVÁ, K.: Zima. Metodické listy pro předškolní vzdělávání, aktualizace, RAABE, Praha listopad 2006
CIKÁNOVÁ, K.: Jablko. Metodická publikace pro předškolní vzdělávání, RAABE, Praha 2007
CIKÁNOVÁ, K.: Hledání kruhů, kol, koleček... a koulí, aneb kruhové formy, které vymyslela příroda a které vymýšlí člověk. Metodická publikace pro předškolní vzdělávání, RAABE,
Praha listopad 2008, 35 stran
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2010)
Metody výuky -
seminář
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2010)
seminar
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2010)
Požadavky ke zkoušce -
* Požadavky ke kontrole: * Klasifikovaný zápočet :
Prezentace seminární práce zadané v úvodním semináři (práce obsahuje reflexi návštěvy galerie, formulaci východiska pro tvorbu, vlastní tvorbu a její reflexi)
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (19.02.2013)
Demands to controle:
Class. Credit:
Individual prezentation own works
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2010)
Sylabus -
Vyjadřovací prostředky výtvarných činností a výtvarného umění. Výběr výtvarných prostředků, materiálů a technik ve vazbě na výtvarný námět.Základní principy kompozice. Výtvarný obsah a výtvarná forma.
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2010)
Media in art. A selection of media, materials and technigues in the context of subject/theme of an artwork. Basic principles of composition. Art content and art form.
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2010)