|
|
|
||
Kurz pracuje metodami sociálně psychologického výcviku s reflexemi studentů vztahujícími se k dokončovanému studiu, s reflexemi na vlastní profesní vybavenost pro povolání učitele.Diskuse jsou orientovány na témata, která vnímají studenti jako profesně potřebná a na zkušenosti ze souvislé praxe. Názory na vhodné (nevhodné) metody pedagogické práce, obavy nebo již skutečné problémy vzniklé v profesních situacích jsou otevírány a řešeny s podporou skupinové dynamiky a týmového potenciálu (podle Bálinta).
Inovace kurzu:Do kurzu byl začleněn náhled do práce začínající učitelky MŠ, který je realizován prostřednictvím čerstvých absolventek oboru UMŠ, které přiblíží svůj první rok v MŠ. Sdělují své zkušenosti z přijetí ŠVP, školního řádu, spolupráce s druhou učitelkou na přípravě pedagogických činností-přípravy, příprava TVP, individualizace přístupů k dětem, zvládání jejich chování, komunikace s rodiči. Následují dotazy studentek jak jsou určité situace řešeny, jaké jsou požadavky na začínající učitelku. Z celého procesu vyznívá, jak studentky o své budoucí učitelské práci přemýšlejí, čeho se obávají apod.
Učitel celý proces skupinové dynamiky moderuje, podněcuje k otázkám a vyslovení názorů, shrnuje hlavní myšlenky, podpoří vhodné postupy.Z celého procesu vyznívá, jak studentky o své budoucí učitelské práci přemýšlejí, čeho se obávají apod.
Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (08.12.2016)
|
|
||
Prostřednictvím dynamiky studijní skupiny vyslovovat reflexe vztažené ke studiu daného oboru a formulovat reakce MŠ na prohloubenou profesní přípravu studentů v kombinovaném studiu na PedF. V druhé části předmětu se zamýšlet nad řešením pedagogických situací, které jsou společně studenty nahlíženy prostřednictvím strukturované metody řešení konkrétního případu podle psychologa M.Balinta. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (01.02.2018)
|
|
||
Zápočet je studentům přiznám za aktivní přístup k řešení vyslovených problémů. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (01.02.2018)
|
|
||
Literatura: Nováčková, J. Pedagogický styl založený na zpětné vazbě. In: Syslová,Z.(ed.) Školní vzdělávací programy a evaluace v MŠ /CD ROM/. Praha: Verlag Dashofer, 2007. ISSN 1802-4130. Pačesová,M. Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-491-8. Rogers,C.R. Klientom centrovaná terapia. Modra: Persona, 2000. ISBN 80-967980-3-0. Vymětal,J. Rogersovská psychoterapie. ČS, 1996. ISBN 80-202-0605-1. Výrost,J., Slaměník,I. Sociální psychologie. 2.přepracované a rozšíř. vydání. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-1428-8. Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2016)
|