|
|
|
||
předmět mapuje používané diagnostické nástroje v oblasti školní a poradenské psychologie,
poukazuje na nástroje psychologiecké (zde představuje využitelnost pro pedagogy) i pedagogické, které mohou učitelé sami využít (screeningy, třídní klima, kariérové poradenství).
Poslední úprava: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (14.05.2019)
|
|
||
Základní orientace studentů v diagnostice používané v rámci výchovně vzdělávacího procesu. Poslední úprava: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (14.05.2019)
|
|
||
Podmínky udělení zápočtu budou upřesněny v průběhu prvního semináře. 70% docházka Poslední úprava: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (14.05.2019)
|
|
||
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. 328 s. ISBN 978-80-247-2742-4. DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. 208 s. ISBN 80-7178-449-4. 5. DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. 2. vyd. Jinočany : H+H, 1993. 121 s. ISBN 80-85467-06-2. GRECMANOVÁ, H. Klima školy. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 2008. 209 s. ISBN 978-80-7409-010-3. HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. 1. vyd. Praha : UK, 2001. 181 s. ISBN 80-7290-053-6. HRABAL, V. Jaký jsem učitel. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 160 s. KUCHARSKÁ, A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. 1. vyd. Praha : IPPP, 2007. 220 s. ISBN 978-80-86856-42-1. MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. (eds.). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 1. vyd. Praha : Wolters Kluwer ČR, 2012. 344 s. ISBN 978-80-7357-679-0. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. 1. vyd. Brno : Paido, 2000. 92 s. ISBN 80-85931-86-9. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 3., přepr. a dopl. vyd. Praha : Grada, 1997. 456 s. ISBN 80-7169-512-2. SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje. 1. vyd. Ostrava : OU, 2005. 78 s. ISBN 80-7368-084-X. ŠNÝDROVÁ. I. Psychodiagnostika. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 144 s. ISBN 978-80-247-2165-1. ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. 1. vyd. Praha : Portál, 2013. 232 s. ISBN 978-80-262-0368-1. TRPIŠOVSKÁ, D. a kol. Psychologická diagnostika pro učitele. 1. vyd. Ústí nad Labem : UJEP, 1997. 90 s. ISBN 80-7044-159-3. 54. VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2008. 538 s. ISBN 978-80-246-1538-7. 116 ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. 207 s. ISBN 80-7178-544-X. Poslední úprava: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (20.05.2019)
|
|
||
Seminární práce, ve které studenti prokazují schopnost pedagogické diagnostiky v oblasti školní zralosti či kariérního poradenství. Poslední úprava: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (14.05.2019)
|
|
||
1. Školní zralost
- zralost (kontinuum zralost -- nezralost; parciální nezralost) - nezpůsobilost - připravenost J K čemu jste zralí či nezralí, nezpůsobilí, nepřipravení ve vašem životě ?
· složky zralosti ( podle Morávka): screaning/ individuálně
percepčně kognitivní zralost - percepční zralost ( Y Orientační test dynamické praxe, Reverzní test, Frostigová) - rozumové schopnosti - schopnost analytického myšlení (vztahy, podstatné znaky) - realistické chápání světa, kontrola reality ( Y rozhovor, WISC III, WPPSI,ROR, Znalosti ) - zájem o nové poznatky - chápání symbolů - řeč - paměť a učení (Y WISC III, SON -R) - verbální schopnosti (Y rozhovor, WPPSI, WISC III) - pozornost - vizuomotorická koordinace ( Y kresba, Jiráskův test školní zralosti) - testy specifických schopností – test rizika poruch SPU pro před¨školáky citová zralost - kontrola afektů a impulsů ( chování, ROR) - úkolová zralost ( pracovní zralost – pozorování, explorace, anamnéza) - přiměřená zralost osobnosti - motivace sociální zralost - adaptace na dětskou skupinu (sociální zájem a chápání sociálních norem) - separace od matky - chování k autoritám - samostatnost, ovládání „na dálku“ - sociální návyky (Y Vinelandská škála sociální zralosti)
· příčiny nezralosti - nedostatky ve výchovném prostředí a působení - nepříznivý somatický vývoj - neurotický vývoj, povahové rysy - rané poškození CNS - mentální defekt
· screeningové vyšetření školní zralosti - rozhovor, anamnéza, kresba Y Jiráskův test školní zralosti 1970 (Artur Kern 1963)
· podrobné vyšetření školní zralosti Y Edfeldtův Reverzní test Y Dětský Raven, PDW, WPPSI, WISC III SON-R IDS Y Frostigové Vývojový test zrakového vnímání Y Vinelandská škála sociální zralosti Y Zkouška znalostí předškolních dětí (Matějček, Vágnerová 1976) Test rizika SPU
2. Vyšetření SPU, LMD, ADD, ADHD · spolupráce psychologa, pediatra, pedopsychiatra, neurologa, pedagoga · informace od rodičů, dlouhodobost jevu · chování dítěte při vyšetření · testové výsledky · širší a užší pojetí
· organicita
· SPU - intelekt - specifické zkoušky - percepční - zrak - sluch - diferenciace - A/S - Čtení ČQ, porozumění, chybovost - Psaní – opis, přepis a diktát (dysgrafie, dysortografie) - Specifické dyskalkulické vyšetření
· LMD, ADD, ADHD - přehled základních znaků - poruchy pozornosti a soustředění - hyperaktivita, hypoaktivita - impulsivita, emoční labilita - percepční poruchy - poruchy motorické koordinace - poruchy učení - poruchy myšlení, řeči a paměti - neurologické poruchy - sociální abnormity - celkový nerovnoměrný vývoj - specifické testové výsledky – horší obraz v performačních úlohách
Y Číselný čtverec, Test obkreslování, Bender gestalt test, Test cesty TMT, Rey-Osterriethova komplexní figura, WISC III, SON-R, ROR, Frostigové Vývojový test zrakového vnímání, Bender-Gestalt, Míkův Orientační test dynamické praxe, Test laterality
3. Poruchy chování - socializované chování - nesocializované - agresivní - bez agresivity - dítě hendikepované, nemocné
typy problémového chování –rizikové chování - odmítnutí všeobecně přijímaných hodnot (akcentované chování, disociální, asociální; odmítání běžného občanského scénáře : práce, rodina) - odmítnutí rodinných hodnot - agresivní - útěky z domova - lhavost - krádeže - alkohol, drogy - sexuální excesy - sebepoškozování
4. Testy profesní orientace, volby povolání · intelekt v několika složkách · paměť · testy osobnosti · testy - dotazníky zájmů, profesní motivace · event. testy stylů učení · dotazníky – Info ze školy, rodiny, od respondenta
5. Rodinné vztahy
charakteristiky rodinného prostředí - popis a složení rodiny (členové rodiny, vztahová síť, kvalita vztahů) - stabilita rodiny (r. úplná, neúplná, nesezdané partnerství, r. doplněná, pěstounská, adoptivní...) - rodinné teritorium a historie - rodinná atmosféra - výchovný styl ( přijetí podmíněné x nepodmíněné, kontrola, autonomie, hranice, odměny a tresty, týrání...) - péče a zájem o dítě - rodinné hodnoty - kvalita vztahů - ekonomická situace
stabilita rodiny (Dunovský) : - rodina pevná - narušená - rozvrácená
Děti ohrožené prostředím – často v rodině: 1. týrání 2. zneužívání (kontaktní, nekontaktní, Munchhausen by proxi) 3. zanedbávání 4. psychická deprivace
Rizikové faktory vztahové patologie v rodině (na straně rodičů, dítěte, prostředí)
Diagnostické postupy: Klinické metody (rozhovor, pozorování) Projektivní techniky Speciální posuzovací škály Terapie Údaje o rodině: - struktura a organizace - kvalita komunikace a interakce - klima - kvalita a intenzita dyadických vztahů - vývojové aspekty - orientace rodiny - funkčnost rodiny
Metody – rodinné X individuálně administrované Rodina: rodinný ROR, TAT, Ostrov rodiny, Mapa rodiny, Model rodiny, Rodinné konstelace, Rodinný scénotest Kresba rodiny, začarovaná rodina
Individuálně: Bene-Antony, ADOR, Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině, dotazník hyperprotektivity, Diagnostický inventář rodičovských postojů, projektivní techniky, scénotest, kresba, Kresba rodiny, začarovaná rodina doplňování vět, příběhů, TAT, interpretace obrázků)
faktory mající vliv na efekt rozvodu na dítě (Wallerstein) : - věk dítěte - pohlaví - vývojový stupeň - postavení mezi sourozenci - tenze a konflikty v rodině - rodičovská zralost - vyrovnání se rodičů s rozvodem - kvalita rodičovských rolí - socioekonomická úroveň rodiny - sociální pomoc rodině
testy – Anthony – Been apod. - projektivní techniky - interpretace - intervence
6.Diagnostika třídy, třídního klimatu, diagnostika skupiny materiály dr.Braun Ø zásady Ø diagnostika: metody klinické X standardizované SORAD, B3, B4 další dotazníky, projektivní techniky, pozorování kolektivu při práci, hře, společné úkoly, úkoly vyžadující spolupráci ….. Ø interpretace Ø intervence, práce se třídou
7. Psychické poruchy – souvisejí s poruchami chování - psychosomatické poruchy - autismus - MR - schizofrenní poruchy - emoční, afektivní poruchy, úzkostné poruchy - deprese u dětí - poruchy příjmu potravy - poruchy chování, abůzus návykových látek, rizikové chování - poruchy psychosexuálního vývoje – sex. identifikace, role, preference, chování
Poslední úprava: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (20.05.2019)
|