|
|
|
||
Předmět je zaměřen na základní vývojová období jedince s důrazem na období dětství. V druhé části se pak studenti seznámí s odchylkami ve vývoji, specifickými poruchami a znevýhodněními, které mohou vývoj jedince výrazně ovlivnit.
. V akademickém roce 2020/2021 bude probíhat výuka kurzu on line - veškeré informace naleznete zde:
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10300
Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (25.09.2020)
|
|
||
Cílem předmětu je základní orientace studentů ve vývoji dítěte a faktory způsobujícími variabilitu vývoje. Také by se měli seznámit s jednotlivými druhy specifických potřeb u dětí s určitým znevýhodněním a jejich dopady na pedagogickou práci. Smyslem je zlepšení vybavenosti studentů směrem k nárokům inkluzivního vzdělávání. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (02.10.2017)
|
|
||
Předmět je zakončen písemným testem, který ověřuje znalost základních pojmů a témat řešených v průběhu přednášek. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (02.10.2017)
|
|
||
Povinná literatura: Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Doplňující literatura: DUNOVSKÝ, J. Socializace dítěte. In Dunovský, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999. JANATA, J. Agrese, tolerance a intolerance. Praha: Grada, 2000. KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997. KOLUCHOVÁ, J. A KOL. Přehled patopsychologie dítěte. Praha: SPN, 1989. LANGMEIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J.: Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1991. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H+H, 2001. SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Dítě mimořádně citlivé, vnímavé, tvrdohlavé, aktivní. Praha: Portál, 1998. VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro speciální pedagogy. Praha: UK Ka-rolinum, 2005. VÁGNEROVÁ, M. , HAJD MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: PedF UK 1992 (Liberec 1997 - Psychologie handicapu 1 - 4). VÁGNEROVÁ, M.; VALENTOVÁ, L. Psychický vývoj a jeho variabilita. Praha: UK, 1995. VOJTÍK, V. , MACHOVÁ, J. , BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (02.10.2017)
|
|
||
Předmět je zakončen písemnou zkouškou, která ověřuje znalost základních pojmů a témat řešených v průběhu přednášek. Časová dotace cca 30 minut. Test bude mít kombinovakou formu část otázek bude volba z několika distraktorů, část bude volná formulace odpovědi studenta.
Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (25.09.2020)
|
|
||
Okruhy témat:
Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (02.10.2017)
|