PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Hra na klavír a improv. doprovodů I - OKB7308139
Anglický název: Playing the Piano and Improvisational Piano Accompaniment I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 3 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.
Mgr. Jana Lstibůrková
Vyučující: Mgr. Jaroslava Lojdová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Student mírně pokročilý (B program) nacvičí 5 přednesových skladeb z Klavirní školy pro začátečníky BGS, které se vztahují programově k pedagogickému využití u dětí v předškolním věku. Naučí se hrát jednooktávové stupnice C dur, D dur, E dur pravou rukou a v levé ruce základní harmonické kadence T,S,D v tóninách C dur, D dur, E dur. Součástí výuky bude hra a zpěv dvaceti písní pro předškolní děti v tónině C dur bez stylizace doprovodu. Student pokročilý (C program) nacvičí 5 náročnějších přednesových skladeb, které se vztahují programově k pedagogickému využití u dětí v předškolním věku. Naučí se hrát jednooktávové stupnice C,D,E,F,G,A,H dur pravou rukou a tyto stupnice doprovázet příslušnými akordy z harmonické kadence. Součástí výuky bude hra a zpěv dvaceti písní pro předškolní děti v tónině C dur se stylizací doprovodů jako polka, kombinovaně, pochod, valčík, rozloženě. V rámci výuky jsou studenti vedeni k vlastní improvizaci melodií v sudém a lichém taktu v různých tóninách pro účely pochodu, valčíku a nebo například polky.
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cíl předmětu

Cílem  discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů I je uvést studenty do problematiky základů doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit je několika přednesovým skladbám, které jsou vhodné  pro pedagogické využití  u dětí v předškolním věku.

Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Literatura

KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha: Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN 80-7178-099-5.

DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48,  ISBN 80-968600-3-8.

DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.

MILES, JOHN C. Začínáme hrát na klavír. Praha: Svojtka + CO 1998, 2.vydání, s.64, ISBN 80-7237-056-1.

KODEJŠKA,M.: Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M. Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ. Praha: PedF UK (kompendium) 2002.

Kodejška,M.  Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.- C program, B program. Praha: PedF UK(kompendium) 2005.

MALÝM ZPĚVÁČKUM  Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.

Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Metody výuky

V plánovaném rozsahu přímého vyučování v kombinované formě studia  budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentům budou v nepřímé formě vzdělávání zadávány domácí práce v oblastech studia samostudia klavírní hry. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Studentky budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při své domácí práci na elektronickém nosiči nebo na YouTube. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu B (základní zkušenost např. ze SPGŚ a nebo několika ročníků ZUŠ) nebo do programu C (pokročilá zkušenost).Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní. 

Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Požadavky ke zkoušce

Zápočet

Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Sylabus

Program pro studenty mírně pokročilé s programem B:

I. Klavírní škola pro začátečníky:

Vyvandroval Janko, KŠ I č. 28, s.23, Na zelenej lúke, KŠ   I, č. 75, s.47, Kmotr Vávra, KS I, č. 77, s.48,  Etuda- pochod, KŠ I, č. 112, s.70,  Děvčátko tančí,      KŠ I, č. 92, s.58

II. Hra jednooktávové stupnice pravou rukou úhozem shora: C dur, D dur, E dur

III. Hra akordické kadence T-S-D-T levou rukou: C dur, D dur, E dur

IV. Hra a zpěv uvedených písní v C dur s akordickým doprovodem: Ovčáci, čtveráci, Posvícení, Běží liška, Myšičko, myš, Maličká su, Slepičko má,Jedna, dvě, Listopad, Zima byla,Vrabec v zimě, Kdes, holubičko, lítala? Adámku náš, Husa divoká, Z jedné strany chvojka, Kočka leze dírou, Pekla vdolky, Šel myslivec, Dědečku, dědečku,  Zajíček běží, Cib, cib, cibulenka.

Program pro studenty pokročilé s programem C:

I. Klavírní interpretace přednesových skladeb pro děti: Nečasová, J.: Postavy z pohádky (Král, Šašek, Princezna), s.3,  Smetana,B.: Hajej můj andílku, s. 6,   Bach, J. S.: Menuet, s. 8

II. Základy improvizace doprovodů lidových písní pro děti v předškolním věku

A) Hra a zpěv uvedených písní v C dur s akordickým doprovodem: Ovčáci, čtveráci, Posvícení, Běží liška, Myšičko, myš, Maličká su, Slepičko má,Jedna, dvě, Listopad, Zima byla,Vrabec v zimě, Kdes, holubičko, lítala? Adámku náš, Husa divoká, Z jedné strany chvojka, Kočka leze dírou, Pekla vdolky, Šel myslivec, Dědečku, dědečku,  Zajíček běží, Cib, cib, cibulenka.

B) Doprovody výše uvedených písní pro děti předškolního věku v C dur s akordickým doprovodem T,S,D ve stylizaci např. polky, pochodu, kombinovaně, valčíku a rozloženě.

C) Dovednost transpozice melodií výše uvedených písní pouze pravou rukou se správným prstokladem do těchto tónin: A,H,C,D,E,F,G dur

D) Dovednost zahrát základní harmonické kadence akordů (T,S,D) v těchto tóninách: A,H,C,D,E,F,G dur

E) Doprovod jednotlivých stupňů stupnic A,H,C,D,E,F,G dur pomocí jednoho nebo dvou základních akordů z harmonické kadence (T,S,D).

F) Vymyslet si  a do not zapsat jednu melodii  na 8 taktů v sudém taktu a jednu melodii v lichém taktu a doprovodit tyto melodie akordy z harmonické kadence ve fotmě pochodu, polky, kombinovaně, valčíku a rozloženě v tóninách: A,H,C,D,E,F,G dur.

Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK