Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
Kurz reflektuje poznatky předchozích teoretických a praktických kurzů a transformuje je do elementární didaktické struktury. Předkládá hlavní principy plánování ve Výtvarné výchově. Zabývá se postupy transformace obsahu oborového kontextu do úkolu pro děti předškolního věku. Promýšlí přitom zákonitosti dětského výtvarného projevu a jeho hlavní vývojové rysy a ukazuje vazby mezi volbou oborového kontextu a úkolem a mezi dalšími klíčovými didaktickými kategoriemi. Součástí kurzu je seznámení se stručnou historií a současností oboru Didaktiky Výtvarné výchovy
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
The course reflects the knowledge of previous theoretical and practical courses and transforms them into anelementary didactic structure. It presents the main principles of planning in Art Education and introduces students to suitable sources of inspiration. It presents the patterns of children's artistic expression and its main developmental features and shows the links between the choice of the field context and the task and among other key didactic categories. The course also includes a brief history and present of the field of Didactics of Art Education.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
Reflexe předchozích teoretických a praktických kurzů a transformace jejich obsahů do elementární didaktické
struktury. Předložení hlavních principů plánování ve Výtvarné výchově. Výklad transformace obsahu oborového
kontextu do úkolu pro děti předškolního věku. Promýšlení zákonitostí dětského výtvarného projevu a jeho hlavních
vývojové rysů. Vyložení vazeb mezi volbou oborovým kontextem a úkolem a mezi dalšími klíčovými didaktickými
kategoriemi. Seznámení se stručnou historií a současností oboru Didaktiky Výtvarné výchovy.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky DODDINGTON, CH., HILTON, M.: Child-Centred Education. London, Sage publications, 2007. FULKOVÁ, M. , KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In: Kohnová, J. (Ed.): Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. Praha, UK, 2012, s. 41-48. ISBN 978-80-7290-548-5 Dostupné na: http://tarantula.ruk.cuni.cz/UPRPS-1-version1SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf FULKOVA, M., TIPTON, T. (2011) Diversifying Discourse: The Influence of Visual Culture on Children´s Perception and Creation of Art. In Faulkner, D., Coates, E. (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group. ISBN 978-0415-46562-2.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005. ŠUPŠÁKOVÁ, B.: Detský výtvarný prejav. Bratislava, Dolis, 2013.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky JANÍK, T.: Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzděláváni. Brno, Paido, 2009. SLAVÍK, J. : Mezi osobitostí a normou: proměny české výtvarné výchovy na přelomu tisíciletí. In SLAVÍK, J. (ed.) Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Universita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-225-3. RYMARCZYK, J. (2013): Vytvoření obrazu a řeč o něm. In: Výtvarná výchova. Roč. 53, č. 4. Pedagogická fakulta UK, Praha. JANÍK, T.: Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-080-8. UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pedagogika umění - umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014. ISBN978-80-7414-663-3 80-7083-660-1. UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN 1976.
Kafková, H.: Plánování výtvarných činností. Praha, Uk 2019. Dostupné na:
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky DODDINGTON, CH., HILTON, M.: Child-Centred Education. London, Sage publications, 2007. FULKOVÁ, M. , KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In: Kohnová, J. (Ed.): Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. Praha, UK, 2012, s. 41-48. ISBN 978-80-7290-548-5 Dostupné na: http://tarantula.ruk.cuni.cz/UPRPS-1-version1SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf FULKOVA, M., TIPTON, T. (2011) Diversifying Discourse: The Influence of Visual Culture on Children´s Perception and Creation of Art. In Faulkner, D., Coates, E. (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group. ISBN 978-0415-46562-2.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005. ŠUPŠÁKOVÁ, B.: Detský výtvarný prejav. Bratislava, Dolis, 2013.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky JANÍK, T.: Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzděláváni. Brno, Paido, 2009. SLAVÍK, J. : Mezi osobitostí a normou: proměny české výtvarné výchovy na přelomu tisíciletí. In SLAVÍK, J. (ed.) Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Universita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-225-3. RYMARCZYK, J. (2013): Vytvoření obrazu a řeč o něm. In: Výtvarná výchova. Roč. 53, č. 4. Pedagogická fakulta UK, Praha. JANÍK, T.: Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-080-8. UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pedagogika umění - umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014. ISBN978-80-7414-663-3 80-7083-660-1. UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN 1976.
Kafková, H.: Plánování výtvarných činností. Praha, Uk 2019. Dostupné na:
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
přednáška/cvičení
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
Zpracování seminární práce podle zadání v Moodle kurzu
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
Úvod do disciplíny a reflexe portfolií z teoretických a praktických disciplín, historické a současné pozice Výtvarné výchovy v Čechách a mezinárodně, tradiční otázky oborové didaktiky, funkční slovník učitele Výtvarné výchovy, plánování ve Výtvarné výchově,
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
Student v úvodu semestru předloží vyučujícímu portfolio k Základům výtvarné kultury III , Výtvarným exploracím plošným a Výtvarným exploracím prostorovým
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
zápočet, úkoly definované v Moodle kurzu
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)