|
|
|
||
Kurz se zaměřuje na výtvarnou kulturu, zejména na umění a design přelomu tisíciletí a současnosti. Navazuje na předchozí porozumění proměnám přístupů ke studované oblasti a rozvíjí schopnost na základě těchto znalostí utvářet kvalifikované interpretace vybraných artefaktů. Kurz předkládá souvztažnost soudobého umění a designu s jeho tradicí a zabývá se současností jejich tradičních otázek. Klade důraz na schopnost formulace výtvarné otázky a schopnost doložit řadu případů jejího řešení.
Tematický plán:
1. Současnost a vývoj - ideál v tvorbě a umění
2. Současnost a vývoj - vztah autora a diváka/uživatele
3. Současnost a vývoj - pojetí prostoru a času v umění
4. Současnost a vývoj - pojetí lidské postavy
5. Současnost a vývoj - figurativní kompozice
6. Současnost a vývoj - nefigurativní kompozice
7. Současnost a vývoj - proměny „slovníku“ umění a designu
8. Současnost a vývoj - styl a manýra
9. Současnost a vývoj - „naivní“ přístupy v umění
10. Současnost a vývoj - proměny výtvarných médií
11. Současnost a vývoj - diskurzivní vrstvy díla
12. Současnost a vývoj - sociální kritika v umění
Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (03.10.2019)
|
|
||
Portfolio (oborově specifická a didaktická část) Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (03.10.2019)
|
|
||
AGUIRRE, I. (2004): Beyond the Understanding of Visual Culture: A Pragmatist Approach to Aesthetic Education. In: International Journal of Art & Design Education, 23: 3, s.256–269. BLÁHA, J., SLAVÍK, J.: Průvodce výtvarným uměním V. Praha, Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3. BLÁHA, J.: Výtvarné umění a hudba I/2 - Tvar, prostor a čas. Togga, Praha 2013. FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7. KNÍŽÁK, M., VLČEK, T. (Eds.): 909 Umění přelomu tisíciletí ze sbírek Národní Galerie v Praze 1990 – 2009. Praha, Národní galerie v Praze, 2009. ISBN 978-80-7035-438-4. Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (03.10.2019)
|
|
||
Zkouška Plnění je realizováno prostřednictvím vypracování písemné práce v minimálním rozsahu 5 normostran na vybrané téma z poskytnutého seznamu a následné zodpovězení otázek pedagoga (je možné i elektronickou formou). Je vyžadován poznámkový aparát, uvedení citací a použité literatury.
V případě omezení či zrušení prezenční výuky na KVV bude výuka probíhat distanční formou prostřednictvím aplikace MS Teams (viz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/ ) Podmínky plnění předmětu zůstanou stejné jako je zmíněno výše. Poslední úprava: Čech Viktor, Mgr. (16.09.2020)
|