PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika vlastivědy I - OK0612014
Anglický název: Didactics of Homeland Studies
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Neslučitelnost : O01112023
Záměnnost : O01112023
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (15.05.2019)
Přednáška je zaměřena na shrnutí a ucelení poznatků společenských věd, které jsou předpokladem pro didaktickou analýzu témat vzdělávací oblasti člověk a jeho svět. V seminářích se na vybraných společenskovědních tématech studenti seznamují s jednotlivými kroky didaktické analýzy, samostatně zpracovávají vybrané téma. Seznamují se s ukázkami různých metod práce se společenskovědními tématy a vyhodnocují jejich cíle.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (15.05.2019)

Přednáška a seminář stručně seznamují se sociálními vědami, které jsou obsahem vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Učí studenty zpracovávat obsah sociálních věd vzhledem ke kognitivnímu vývoji žáků primární školy. Nabízí různé metody práce při výuce vybraných témat prvouky a vlastivědy.

Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (06.01.2022)

Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6136

7.1. bude výuka probíhat od 9:00 prezenčně, od 10:30 do 12:30 pak hybridně na odkaze

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Yjg1Nzk5NjEtMDIyZC00Yzc5LThiODgtMTE2OWRjYzdlZTQw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22fe025aaf-a7ed-4902-95da-857b2f0ad6b2%22%7d

Literatura
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (01.10.2020)

PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005.

HOLEČEK, M.: Zeměpis České republiky -- Učebnice pro střední školy. Praha: Česká geografická společnost,.2009.

HUTCHINGS, M.: Nápady pro vlastivědu. Praha:Portál, 1996.

HOFFMAN, J.: Středověké město. Praha: NLN, 2009.

HORSKÁ,P.; MAUR,Z; MUSIL,J: Vznik velkoměsta. Praha: Paseka, 2002.

MOŽNÝ, I.: Rodina a společnost. Praha:Slon, 2006.

HORSKÝ,J.; SELIGOVÁ,M: Rodina našich předků. Knižnice dějiny a současnost. Praha: NLN, 1996.

KIRSTE, R.; SCHULTZE. H.; TWORUSCHKA,U.: Svátky světových náboženství. Praha: Vyšehrad, 2002.

FROLCOVÁ, V.: Velikonoce v lidové kultuře. Praha: Vyšehrad, 2002.

VEČERKOVÁ, E.; FROLCOVÁ, V.: Evropské Vánoce v tradicích lidové kultury. Praha: Vyšehrad, 2010.

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (01.10.2020)

1. Kurikulum společenských věd v primární škole a jeho problémy

Věcné učení a společenské vědy v českém vzdělávání v průběhu 20. století.

2. Analýza různých pojetí společenskovědního vzdělávání v historii i v současnosti v různých vzdělávacích systémech práce s učebnicemi

3. Poznávání místa v čase, kulturněhistorické dědictví, památky jako propojení s minulostí

4. Osídlení české krajiny, předpoklady vzniku sídel a jejich funkce v krajině

5. Orientace v prostoru, konstrukce plánu a kognitivní vývoj dětí mladšího školního věku

6. Mapa, možnosti záznamu výškových poměrů krajiny do map, konkrétní a abstraktní myšlení, demonstrační úlohy

7. Přírodní prostředí a hospodářské aktivity člověka, druhy a typy půd, zemědělství a jeho předpoklady

8. Lokalizační faktory průmyslu, ekonomické zdroje v minulosti a dnes

9. Industrializace a urbanizace, jejich ekonomické a sociální důsledky

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (01.10.2020)

80 % účast na seminářích, plnění úkolů na seminářích a odevzdání seminární práce

Seminární prace: socioekonomická charakteristika okresu

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6136

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK