PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Práce ve skupinách v hodinách matematiky - OK0610502
Anglický název: Group work in mathematics lessons
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kriteria pro výběr matematických úloh vhodných pro práci ve skupině; úlohy vhodné pro práci a současné učebnice matematiky; klady a úskalí tvorby matematických modelů ve skupině; tvořivost (v pojetí Sarrazyho)v práci skupiny; způsoby hodnocení práce ve skupině (co proč a jak hodnotíme, kriteria hodnocení a jejich prezentace žákům); práce s dlouhodobým cílem; práce ve skupúinách a představy rodičů o vyučování matematice; změny motivace v průběhu skupinové práce; komparace řešitelských strategií u jednotlivců a u práce skupin; pozitiva a úskalí mluvené komunikace ve fázi řešení (nikoli přípravy, analýzy); role otázky v práci skupin; slovní zásoba a užití matematické symboliky - specifická skupina zadání pro skupinovu práci nástroje k odstupňování náročnosti úkolu pro skupinu; srategie "kaskády a schodů" v zadávání úloh;úlohy pro skupinovou práci jako součást didaktické struktury; změny kooperace v průběhu řešení a vliv na výsledek práce; typy kooperace ve skupině v závislosti na charakteru úkolu/řešeného problému; typy kooperace v závislosti na složení skupiny (počet, dívky-chlapci, schopnosti členů, role členů skupiny vymezena/nevymezena); užitý/požadovaný komunikačníkód řešení.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (13.01.2025)
Cíl předmětu -

Vybavit studenty potřebnými nástroji pro efektivní použití skupinového vyučování v matematice v ZŠ.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (13.01.2025)
Literatura -

Aktuální

Drahanská, P. Učení prožitkem. 2022.

Hanuš, R. Zážitkové pedagogické učení. Grada, 2009.
Kasíková, H. Vše o skupinovém a kooperativním učení
Kaslová, M. Řešení úloh ve skupinách (SEMT, Proceedings)

Kaslová, M. Outdoorová matematika. Broumov : 2018.

Kaslová, M. Outdoor mathematics. text pro studenty Erasmu na UK : 2024.

Kaslová, M. Hry nejen v amtematice. Praha: UK PEDF pro CŽV, 2013.

projekty/projektové vyučování v matematice (Kubínová; Coufalová)
Literatura časopisecká včetně internetové k soutěžím skupin:
Rallye Mathématique Transalpin, Dejte hlavy dohromady; soutěže skupin ve finanční matematice;

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (30.01.2025)
Metody výuky -

Seminář ve formě dílny.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (13.01.2025)
Požadavky ke zkoušce

100% účast, aktivita ve skupinách i v diskusi, seminární práce na vybrané téma k práci skupin v matematice s realizací na ZŠ

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (13.01.2025)
Sylabus -

1. Homogenní versus heterogenní skupiny (klady a úskalí), heterogennost vzhledem k (matematickým i jiným) schopnostem žáků, rozvíjející aktivity, co lze rozvíjet a za jakých podmínek.
2. Různé typy spolupráce uvnitř skupiny, aktivity čistě kooperativní, kooperativně kompetitivní a podmínky pro volbu úloh. Role žáků ve skupině v závislosti na typu úkolu, na složení skupiny.
3. Výběr úloh pro skupinovou práci v jednotlivých ročnících (věkových skupinách), práce s učebnicí, sbírkami, diskuse.
4. Práce skupin a projekty včetně outdoorové matematiky.
5. Práce skupin a diagnostické a terapeutické aktivity.
6. Aktivity jako úvod k novému tématu, skupinová práce a diaktická struktura;
7. Pozitiva a úskalí skupinové práce. práce skupin a integrovaný žák.
8. Specifika skupinové práce v matematice, role analýzy, role prezentace výsledků, hodnocení práce.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (13.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK