Základy psycholingvistiky (se zaměřením na předškolní věk).
Základy kognitivní lingvistiky v procesu osvojování a nabývání jazyka u dítěte předškolního věku.
Pragmatické aspekty řečové komunikace a jejich rozvoj u žáka předškolního věku.
Základy sémantiky (znak, symbol, jazykový znak, jazyk jako systém) jako podklad pro
činnosti zaměřené na žákovo poznávání jednoduchých znakových systémů.
Tzv. "raná gramotnost" v mateřské škole.
Jazyková gramotnost, jazyková kompetence a rozvoj komunikativních dovedností (mluvení, naslouchání, čtení, psaní) u dětí předškolního věku.
Motivace rozvoje zájmu o psanou i mluvenou podobu jazyka.
Vztah k národnímu jazyku.
Didaktické strategie k rozvoji jazykové gramotnosti, námětové hry a činnosti, jazyková cvičení.
Didaktické strategie k osvojení poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní.
Pracovní sešity, listy, metodické příručky - dle aktuálního stavu v literatuře.
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Fundamentals of psycholinguistics (oriented to pre-school age). Fundamentals of cognitive linguistics in first language acquisition. Pragmatic aspects of communication and their development in a pre-schooler. Introduction to semantics as a base for acquisition of semiotic systems. Early literacy in nursery school. Language literacy, language competence and language skills development (speaking, hearing, reading, writing) in children. Motivation for development of oral and written form of language. Didactic strategies for literacy development, activities, language exercises. Development of pre-reading and pre-writing skills.
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Požadavky ke zkoušce
Aktivní účast v kurzu, seminární práce zaměřená na rozvoj komunikačních dovedností předškoláka.
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)