PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Návaznost předškolního a základního vzdělávání - OK0315504
Anglický název: The Relationship between Pre-school and Nursery Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Prerekvizity : OK0315101
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2008)
Seznamuje s problematikou školní zralosti, školní připravenosti, legislativou zahájení povinné školní docházky. Věnuje se problematic zápisů do 1. tříd. Zdůrazňuje provázanost preprimárního a primárního vzdělávání. Zaměřuje se na otázky spolupráce rodiny a školy a dalších školských poradenských zařízení.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2008)

Cílem semináře je získat základní informace o problematice návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání se zaměřením na problematiku vstupu dítěte do 1. třídy ZŠ, OŠD, kompetence dítěte na konci předškolního věku, pedagogickou diagnostiku školní připravenosti a školní zralosti a spolupráci mateřské a základní školy.

Literatura -
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2008)

PIŠLOVÁ,S., FILCÍK, G. Brzy půjdu do školy. PRAHA: SPN 1998, ISBN 80-85937-90-5.

BUDÍKOVÁ, J, KRUŠINOVÁ, P., KUNCOVÁ, P. Je vaše dítě připraveno do první třídy? BRNO: Computer Press 2004, ISBN 80-7226-637-3.

KLÉGROVÁ, J. Máme doma prvňáčka. PRAHA: Mladá fronta 2003, ISBN 80-204-1020-1.

KUCHARSKÁ, A.: Dítě s předčasně rozvinutými školními dovednostmi. In.: Pedagogika, 47, 1997, č. 4, s. 373-377.

KUCHARSKÁ,A.,ŠVANCAROVÁ,D. Bezstarostné roky? PRAHA: Scientia 2003, ISBN 80-7183-291-X.

KUTÁLKOVÁ, D. První třídou bez problémů. PRAHA: Makropulos 2000, ISBN 80-86003-36-1.

KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. PRAHA: Grada 2005, ISBN 80-247-1040-4.

KROPÁČKOVÁ, J.: Podíl institucionální předškolní výchovy při posuzování školní zralosti. Dizertační práce. Praha, PedF UK 2002

KROPÁČKOVÁ, J.: Budeme mít prvňáčka. PRAHA: Portál 2008, ISBN 978-80-7367-359-8

MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. PRAHA, Portál 2003.

OPRAVILOVÁ, E.: Pojetí, smysl a základní orientace předškolní výchovy. In.: Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. PRAHA, Portál, 2001, s. 38.

OPRAVILOVÁ, E., FILCÍK, G. Než půjdeš do školy II. PRAHA: Blug 1996, ISBN 80-85635-73-9.

ŠRÚR, I.: Čo je to školská zrelost´? Rodina a škola, 47, 1999, č. 6.

VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. PRAHA: Karolinum 2001.

VÁGNEROVÁ. M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. PRAHA: Karolinum 2005, ISBN 80-246-1074-4.

VERECKÁ, N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. PRAHA: Lidové noviny 2002,

ISBN 80-7106-474-2.

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. PRAHA: Portál 2001.

ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení. PRAHA, Portál 2003.

Metody výuky -
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2008)

přednáška

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2008)

Požadavky k zápočtu: navštívit zápisy do 1. tříd ZŠ a zpracovat seminární práci.

Sylabus
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2008)

1. Pedagogická diagnostika školní připravenosti a školní zralosti

  • diagnostika dětského lékaře - pediatrické pětileté vyšetření
  • diagnostika v PPP ? vyšetření školní zralosti
  • pedagogická diagnostika učitelky mateřské školy ? průběžná
  • pedagogická diagnostika učitele 1. stupně ZŠ ? zápis do školy

2. Odklady školní docházky

  • návrhy OŠD, realizace OŠD, dodatečné OŠD
  • důvody OŠD
  • statistika OŠD, počty dětí nastupujících do 1. tříd, počty dětí opakujících 1. třídu
  • IP pro děti s OŠD

3. Spolupráce MŠ a ZŠ

  • společné kulturní akce (návštěva divadla, karneval, společná návštěva knihovny, oslava MDD, atd.)
  • sportovní akce (olympiáda, sportovní den)
  • návštěvy dětí v MŠ, ZŠ
  • ukázkového hodiny, vzájemné hospitace
  • společné besedy pro rodiče (se zástupci ZŠ, PPP, atd.)
  • komunikace s rodiči
  • společné zájmové kroužky nabízené v MŠ a ZŠ

4. propojenost preprimárního a primárního vzdělávání

  • v legislativě ČR (nový školský zákon) i v mezinárodním srovnání
  • ve vzdělávacím procesu
  • v pregraduální přípravě učitelů
  • problematika přípravných tříd
  • specifické programy (např. prohlubující program prvopočátečního čtení a psaní, předcházení specifickým poruchám učení, projekt škola bez dveří atd)

5. Aktuální problémy

  • zvyšující se počty dětí s OŠD, spec. poruchy učení
  • hodnocení a známkování dětí
  • domácí učitelé, odjezd rodičů do zahraničí

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK