|
|
|
||
Kurz v zimním semestru pro prezenční studenty:
Kurz sestává ze čtyř prezenčních setkání po 180 minutách a z asistentské praxe po dobu 3 týdnů po dvou vyučovacích hodinách na školách, které vzdělávají žáky s odlišným mateřským jazykem. Na úvodním setkání budou studenti seznámeni se základními informacemi z oblasti migrace a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem do škol, dále pak s principy práce s těmito žáky a s problematikou češtiny jako druhého jazyka. Po těchto třech setkáních budou studenti docházet do škol, kde budou asistovat žáku s odlišným mateřským jazykem. Na prvním náslechu ve třídě budou pracovat na pedagogické diagnostice žáka v participaci s třídním učitelem, poté budou zpracovávat kazuistiku daného žáka. Dále budou studenti zpracovávat přípravu na hodinu v dané třídě, kde se budou zaměřovat především na práci s cíli pro celou třídu a pro žáka s odlišným mateřským jazykem. V závěru asistentské praxe budou studenti navrhovat individuální vzdělávací plán pro daného žáka. Všechny materiály, které si studenti vytvoří a shromáždí budou součástí reflexního deníku, který bude výstupem celého předmětu k zápočtu a může být i součástí studentského portfolia. Dále je k tomuto kurzu zřízen moodle, ve kterém budou studenti odevzdávat jednotlivé úkoly.
Kurz v letním semestru pro studenty kombinovaného studia:
Obsah kurzu bude stejný jako pro prezenční studenty. Prezenční setkání proběhnou pouze dvě a účast na nich je povinná.
Ke kurzu je zřízen moodle kurz, ve kterém budou studenti odevzdávat úkoly a aktivně pracovat v průběhu semestru.
Praxe probíhá na školách, kde studenti vyučují, případně na školách po domluvě s vyučující.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (26.02.2018)
|
|
||
Studenti budou připraveni na vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, získají dovednosti jejich efektivního a úspěšného začlenění. Seznámí se s odbornou literaturou vztahující se k této oblasti. Na základě vlastní zkušenosti dokážou připravit vyučovací hodinu pro třídu, ve které je přítomen takový žák, navrhnout jeho plán podpory a pracovat s jeho vzdělávacími cíli. Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (26.02.2018)
|
|
||
Kolektiv autorů. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: META o.s. - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1, (ke stažení zde: http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/zaci_s_omj_v_ceskych_skolach_0.pdf)
META, o.p.s. Principy práce s žákem s OMJ. [25.8.2014] http://www.inkluzivniskola.cz/cizinec-v-bezne-tride-aneb-pedagogika/pet-principu-prace-s-zakem-s-omj
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2007.
Janebová, E. (ed.): Interkulturní komunikace ve škole. Praha: FFUK, 2009.
Drahomíra Jucovičová et al.: Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: D+H, 2009.
Habart, T. a kolektiv. Krok za krokem k inkluzi. Varianty, Člověk v tísni, o. p. s., Praha 2010 (ke stažení zde: http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_84.pdf)
Kostelecká, Y. a kolektiv. Žáci-cizinci v základních školách: Fakta, analýzy, diagnostika. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2013, ISBN 978-80-7290-630-7. Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (26.02.2018)
|
|
||
přednáška, seminář, diskuze, skupinová práce, asistentská praxe, sdílení, moodle kurz Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (26.02.2018)
|
|
||
Student PREZENČNÍHO STUDIA předkládá vlastní reflexní deník z asistentské praxe, jehož součástí jsou všechny hospitační záznamy dle vzoru, pedagogická diagnostika a kazuistika žáka, příprava na hodinu dle vzoru a návrh individuálního vzdělávacího plánu. Dále se student účastní všech setkání. Poslední podmínkou jsou odevzdané úkoly v moodle kurzu.
Student KOMBINOVANÉHO STUDIA se účastní obou setkání, odevzdá všechny úkoly v moodle kurzu a bude se aktivně průběžně v kurzu zapojovat a reflektovat svou vlastní praxi.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (26.02.2018)
|
|
||
Úvod do problematiky migrace Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na českých školách Legislativní rámec vzdělávání cizinců v českých školách Principy práce s žáky s odlišným mateřským jazykem Podpora začleňování žáka cizince Výuka češtiny jako druhého jazyka Tvorba individuálního vzdělávacího plánu
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (26.02.2018)
|