Cílem předmětu je získání základního přehledu o oboru klavírní metodiky a pochopení zákonitostí a souvislostí vývoje oboru.
Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (09.12.2018)
The aim of the subject is to obtain an elementary overview of the field of piano methodology and understanding patterns and relations of the development of the field.
The course focuses on the issue of various aspects of violin playing from the perspective of contemporary violin pedagogy. He is engaged in methodical and didactic procedures in teaching the violin during the entire study of the pupil of the school.
The seminar is to familiarize with the problem of violin playing in teaching at the school, shaping the students ' own views on the topics discussed and discussing the possibilities of practical use of the lessons learnt.
Poslední úprava: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Cíl předmětu -
Cíl předmětu
Cílem předmětu je získání informací k probraným okruhům současné didaktiky a metodiky houslové hry a prezentace vlastních postupů vedoucích k dosažení didaktických cílů, které s probranou problematikou souvisí.
Poslední úprava: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Object Objective
The aim of the course is to obtain information about the interrelated circuits of contemporary didactics and the methodology of violin playing and the presentation of their own procedures leading to the achievement of didactic objectives linked with the problem.
Poslední úprava: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Literatura -
Literatura:
Foltýn, J. Metodika houslové hry a její současné vývojové směry. ARCO IRIS, 1994
Gola, Z. Polohy a jejich vzájemné spojování - 1. díl. Grafie, 2000
Gola, Z. Vibrato. Grafie, 1999
Havas, K. Nebojte se trémy. Supraphon, 1990
Jankelevič, J. I. Výměny poloh. Janáčkova akademie múzických umění,1992
Kamilarov, E. O technice levé ruky houslisty. Supraphon, 1975
Micka, J. Hra na housle. Nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1957
Pazdera, J. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Akademie múzických umění v Praze, 2007
Skibin, V. N, Vývoj a teorie postavení rukou při hře na housle. ARCO IRIS, 2004
Staňková, J. Metodická příručka hry na housle pro začínající učitele. Pedagogické centrum, 1997
Poslední úprava: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Literatura:
Foltýn, J. Metodika houslové hry a její současné vývojové směry. ARCO IRIS, 1994
Gola, Z. Polohy a jejich vzájemné spojování - 1. díl. Grafie, 2000
Gola, Z. Vibrato. Grafie, 1999
Havas, K. Nebojte se trémy. Supraphon, 1990
Jankelevič, J. I. Výměny poloh. Janáčkova akademie múzických umění,1992
Kamilarov, E. O technice levé ruky houslisty. Supraphon, 1975
Micka, J. Hra na housle. Nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1957
Pazdera, J. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Akademie múzických umění v Praze, 2007
Skibin, V. N, Vývoj a teorie postavení rukou při hře na housle. ARCO IRIS, 2004
Staňková, J. Metodická příručka hry na housle pro začínající učitele. Pedagogické centrum, 1997
Eigeldinger, Jean -Jcques: Chopin: pianist and teacher as seen by his pupils. Cambridge University press 1986
Brendel, Alfred: Alfred Brendel on Music. (Essays). A Cappella Books, Chicago 2007
Giseking, Walter, Leimer Karl: Piano Technique. Dover publications, Inc. New York 1972
Gary, Roberta, Miles, Thom: What Every Pianist Needs to Know about the Body. GIA Publications, Inc. Chicago 1999
Cooke, James Francis: Great pianists on piano playing. Dover publications, Inc. New York 1999
Mach, Elyse: Great contemporary pianists speak fpr themselves. Dover publications, Inc. New York 1988
Elder, Dean: Pianist at play. Kahn & Averill, London 1989
Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (23.05.2019)
Požadavky ke zkoušce -
1. přehled po problematice předmětu
2. prezentace vybrané publikace z oblasti klavírní metodiky a interpretace formou seminárního výstupu
Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (09.12.2018)
Requirements:
· Attendance-a maximum of three missed seminars.
· Seminar thesis on the topic: Czech methodical literature.
· Seminar work on the topic: World methodical literature.
Test:
· Interview about discussed topics, presentation of students ' own procedures.
Poslední úprava: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
Sylabus -
I.
· Základní předpoklady hry na housle.
· Postoj.
· Držení houslí.
· Držení smyčce.
· Funkce pravé ruky a paže.
· Funkce levé ruky a paže
· Metodický postup v začátcích výuky hry na housle.
· Intonace v houslové hře
· Rytmus v houslové hře.
II.
· Výměny poloh.
· Vibrato.
· Tvoření tónu.
· Smyky, jejich rozdělení, praktická aplikace.
· Prstoklad.
· Specifické techniky – trylky, pizzicato, flažolety.
· Hra stupnic a akordů.
· Dvojhmatová a akordická hra.
Poslední úprava: Kubátová Gabriela, PhDr., Ph.D. (20.05.2019)
I.
· Basic prerequisites for violin playing.
· Position.
· Holding a violin.
· Holding the loop.
· Right hand and arm function.
· Left hand and arm function
· Methodical procedure in the early days of teaching the violin.
· Intonation in a violin game
· Rhythm in a violin game.
II.
· Position Exchange.
· Vibrato.
· Tone creation.
· Shearers, their distribution, practical application.
· Fingering.
· Specific techniques – trylky, pizzicato, Flažolets.
· Game of scales and chords.
· Two-hapical and chord play.
Effective ways of practicing
Reading and understanding of the score
Control of the sound and expression
Development of technique
Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (23.05.2019)