PředmětyPředměty(verze: 953)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV - OCRN17UC42
Anglický název: Didactics of Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Anotace -
Předmět Didaktika Vv ukazuje studentům možnosti zapojení vizuální kultury do obsahu výtvarné výchovy a možnosti zpřístupňování umění. Učí studenty, jak transformovat vlastní umělecké zkušenosti a poznatky do učiva výtvarné výchovy, jako základ výtvarných úkolů. V návaznosti na praktické zkušenosti studentů ve školách učí didakticky analyzovat výtvarné činnosti a reflektovat je s cílem plánovat i realizovat vlastní pedagogické výstupy. Předmět představuje současné trendy v didaktice výtvarné výchovy a dostupné materiály pro výtvarnou výchovu – učebnice, pracovní listy a sešity i odbornou literaturu. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání.
Poslední úprava: Říhová Kristýna, Mgr., DiS. (10.09.2021)
Deskriptory -

 vizuální kultura, obsah výtvarné výchovy, didaktická transformace, výtvarné úkoly, výtvarné činnosti

Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Literatura -

Fulková,M. (2008). Diskurzy umění a vzdělávání. Praha: H&H

KItzbergerová a kol. (2020) Podkladová studie k revizi VV, dostupná zde http://www.nuv.cz/file/4302/

 

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:

vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text

TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011

FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010

KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000

Makovský, M. (2018) DIDAKTICKÉ MATERIÁLY VE VÝTVARNÉ VÝCHOVĚ NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE A JEJICH ROLE V PROFESNÍM SPOLEČENSTVÍ UČITELŮ, UJEP

ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999

ŠOBÁŇOVÁ, Petra, 2016. Realizované vs. předepsané kurikulum – reflexe kurikulární reformy a její implementace do praxe. In:  Současný stav a perspektiy výtvarné výchovy.Olomouc: Česká sekce INSEA 

PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově.

Plzeň: ZU 2017

TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:

Verlag Dashofer 2005 

Poslední úprava: Říhová Kristýna, Mgr., DiS. (12.09.2021)
Požadavky ke zkoušce -

Zkouška

Poslední úprava: Říhová Kristýna, Mgr., DiS. (12.09.2021)
Sylabus -

visuální kultura a obsahy výtvarné výchovy, didaktická analýza a reflexe

Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Podmínky zakončení předmětu -

zkouška

plnění průběžných úkolů, účast na seminářích

V případě distanční výuky budou plánovaná setkání probíhat na platformě ms teams. Zkouška, pokud možno prezenční koloviální, bude založena především na obhajobě vlastní výtvarné řady inspirované konrétním tématem z vizuální kultury 20 a 21. stol.

Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (01.10.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK