Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (29.05.2019)
Smyslem kurzu je porozumění roli a významu vzdělání a výchovy pro naši evropskou tradici. Více informací viz sylaby.
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (13.06.2019)
The purpose of this course is to understand the role and meaning of education and upbringing for our European tradition. For more information see Syllables.
Literatura -
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (29.05.2019)
Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Svazek IV. Výbor Obecné porady o nápravě věcí lidských a z věcného pansofického slovníku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966. 560 s.
Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Svazek II. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960. 489 s.
Palouš, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2.
Patočka, Jan, Chvatík, Ivan, ed. a Kouba, Pavel, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. I, Stati z let 1929-1952. Praha: OIKOYMENH, 1996. 505 s. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 1. Oikúmené. ISBN 80-86005-24-0.
Patočka, Jan a Polívka, Jiří, ed. Platónova péče o duši a spravedlivý stát: [přednášky k antické filosofii IV]. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2012. 313 s. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 14/4. ISBN 978-80-7298-476-3.
Pešková, Jaroslava. Vybrané spisy Jaroslavy Peškové. Praha: Pro Univerzitu Karlovu v Praze, Pedagogickou fakultu vyrobilo vydavatelství a nakl. Kreace, 2010. 184 s. ISBN 978-80-902125-6-5.
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)
Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Svazek IV. Výbor Obecné porady o nápravě věcí lidských a z věcného pansofického slovníku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966. 560 s.
Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Svazek II. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960. 489 s.
Palouš, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2.
Patočka, Jan, Chvatík, Ivan, ed. a Kouba, Pavel, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. I, Stati z let 1929-1952. Praha: OIKOYMENH, 1996. 505 s. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 1. Oikúmené. ISBN 80-86005-24-0.
Patočka, Jan a Polívka, Jiří, ed. Platónova péče o duši a spravedlivý stát: [přednášky k antické filosofii IV]. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2012. 313 s. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 14/4. ISBN 978-80-7298-476-3.
Pešková, Jaroslava. Vybrané spisy Jaroslavy Peškové. Praha: Pro Univerzitu Karlovu v Praze, Pedagogickou fakultu vyrobilo vydavatelství a nakl. Kreace, 2010. 184 s. ISBN 978-80-902125-6-5.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (29.05.2019)
Zpracování referátu k vybranému Platónovu dialogu a následná ústní zkouška, při níž bude muset student osvědčit své rozumění problému dialogu i problémům probíraným na přednášce.
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)
Elaboration of a report on selected Plato's dialogue and oral exam - during the oral exam the student will have to prove his/her understanding of the issue of dialogue and the issue discussed in the lecture.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (29.05.2019)
1. Filosofie a výchova jako dva aspekty téhož pohybu přivádění člověka k jeho lidství.
2. Platónův objev ideje. Rozdíl mezi ideou a faktem.
3. Aristotelovo položení problému etiky a výchovy. Ethos a výchova.
4. Novověké rozdělení vzdělání a výchovy. Proměna významu vědy a vzdělání v lidském životě.
5. Rousseau, Kant and Hegel - výchova a univerzalita.
6. Kierkegaard, Husserl and Heidegger - svoboda a existence ve vzdělání.
7. Moderní vzdělání a jeho problémy.
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (29.05.2019)
1. Philosophy and education as two aspects of the one movement, i.e., the becoming of human being.
2. Plato's discovery of idea. The difference between the idea and the matter of fact.
3. Aristotle's asking concerning ethics and education. Ethos and upbringing.
4. Modern dissection of education and upringing. The transformation of meaning of science and education in human life.
5. Rousseau, Kant and Hegel - upbringing and universality.
6. Kierkegaard, Husserl and Heidegger - freedom and existence in education.