|
|
|
||
Anotace:
Výtvarné umění jako výpověď doby a jako specifický projev komunikace, specifický typ myšlení,vyjádření a sebevyjádření. Typologie jako způsob výtvarného vyjádření. Přístupy ke skutečnosti jako jedna z možností typologie a jako základní průřezová témata. Proměny výrazových prostředků, výtvarných technik a materiálů a jejich příčiny. Uplatnění nových médií a multimediální umění. Koncepce předmětu není postavena na faktografických znalostech. Ty jsou jen prostředkem ke kultivaci vizuální gramotnosti, schopnosti hledat souvislosti v širším dobovém kontextu. Důraz je kladen na „netradiční výrazové prostředky a techniky“ od objektu přes instalace, umění akce a na uplatnění nových médií. Koncepce předmětu sleduje především snahu probudit zájem studentů jiných oborů o výtvarné umění.
Poslední úprava: Bláha Jaroslav, doc. PhDr., Ph.D. (11.02.2020)
|
|
||
Cílem předmětu je prostřednictvím průřezových témat seznámit studenty s proměnami výtvarného umění 20. století. V konfrontaci předmětného a nepředmětného výtvarného umění ukázat radikální proměny znakových systémů a interpretací v umění dvacátého století Poslední úprava: Bláha Jaroslav, doc. PhDr., Ph.D. (11.02.2020)
|
|
||
Doporučená literatura: Baleka,J.: Výtvarné umění. Výkladový slovník. Academia : Praha, 1997 Bláha,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl. Umění jako obraz doby, Scientia Medica : Praha 1991. Bláha,J.- Šamšula,P.: Průvodce výtvarným uměním III, Práce : Praha 1996 Bláha,J.- Slavík,J.: Průvodce výtvarným uměním V, Práce : Praha 1997 Bláha,J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/1. TOGGA : Praha, 2012 Bláha,J.: Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/2. TOGGA : Praha, 2013 Bláha,J.: Křižovatka geneze moderního malířství a hudby. Univerzita Karlova, PedF : Praha, 2007 Šamšula,P.- Hirschová,J.: Průvodce výtvarným uměním IV, Práce : Praha 1994 Gombrich,E.H.: Příběh umění. Praha 1992 Ruhrberg - Schneckenburger - Frickeová - Honnef: Umění 20. století. Taschen/Slovart : Praha 2004 Dempseyová,A.: Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart : Praha 2002 Zhoř,I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha l992
Poslední úprava: Bláha Jaroslav, doc. PhDr., Ph.D. (11.02.2020)
|
|
||
* Metody výuky Poslední úprava: Bláha Jaroslav, doc. PhDr., Ph.D. (11.02.2020)
|
|
||
Test z výtvarného umění 19. a 20. století. Promítnutá výtvarné díla zařadit do odpovídajícího směru a k příslušnému autorovi. Poslední úprava: Bláha Jaroslav, doc. PhDr., Ph.D. (11.02.2020)
|
|
||
* Sylabus:
1. Úvod – podmínky ke zkoušce, doporučená literatura, přístupy ke skutečnosti 2. Smyslový přístup – Od smyslového přepisu skutečnosti k přímé řeči reality; a) Tradiční média (od impresionismu k hyperrealismu) b) Netradiční výtvarné techniky c) Umění akce a nová média 3. Expresivní přístup – expresionismus od tradiční podoby figurativního umění k netradičním výrazovým prostředkům a technikám a) Figurativní proud – od Gogha k neoexpresionismu b) Netradiční techniky a nové materiály – od dada k body-artu 4. Abstraktní expresionismus v umění 20. století a) Kandinskij jako průkopník volné abstrakce b) Akční malba, informel, tašismus, kalifornská škola 5. Racionální přístup – hledání nového řádu od Cézanna k Reinhardtovi a) Figurativní proud – od racionálního proudu postimpresionismu ke kubismu a neoklasicismu b) Nefigurativní proud – od geometrické abstrakce a konstruktivismu k neokonstruktivismu a minimal-artu 6. Závěrečný test Poslední úprava: Bláha Jaroslav, doc. PhDr., Ph.D. (11.02.2020)
|