|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.05.2007)
|
|
||
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|
|
||
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
DECI, E. L., RYAN, R. M. Intrinsic motivation and self ? determination in human bahavior. New York: Plenum, 1985. DECI, E. L., VALLERAND, R. J., PELLETIER, R. M. Motivation and Education: Self-Determination Perspective. Educational Psychologist, 26, 1991, s. 325-346. HELUS, Z., HRABAL,V., KULIČ,V., MAREŠ, J. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN, 1979. HELUS, Z., PAVELKOVÁ, I. Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizaci školy. Peda-gogika, 42, 1992, č. 2, s. 197-208. HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984, 1989. KINDLOVÁ, J. Motivace žáků. Závěrečná práce VP. Praha: PedF UK, Katedra pedagogické a školní psychologie, 2006 . MAREŠ, J., MAN, F., PROKEŠOVÁ, L. Autonomie žáka a rozvoj jeho osobnosti. Pedagogika, 46, 1996, (Mimořádné číslo) s. 5-17. NUTTIN, J.R. Théorie de la motivation humaine. Paris: Presses Universitaires de Francie, 1980. PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: PedF UK, 2002. PAVELKOVÁ, I. Žákovská nemotivovanost. In Reflexe společenských potřeb a očekávání. Olo-mouc, PedF UP 2005 s. 217-221. ISBN 80-244-1079-6. PAVELKOVÁ, I. Nuda ve škole. Pedagogická revue. 2008 (v tisku). PAVELKOVÁ, I., ŠKALOUDOVÁ, A. Postoje žáků k předmětům jako projev motivovanosti. Ii Profese učitele a současná společnost. Ústí nad Labem: PedF UJEP, 2004. ROBINSON, W.P. Boredom at school. British Journal of Educational Psychology, 45, 141 ? 152. (1975). SKINNER, E.A. Perceived control, motivation, and coping. Thousand Oaks: CA, Sage, 1995. ŠTECH, S. Škola nebo domácí vzdělávání? Teoretická komplikace jedné praktické otázky. Pedago-gika č. 4 2003 s. 418-436. |
|
||
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
I. Motivace ? vymezení teoretických pozic 1) Význam motivace:
2) Definice motivace: Motivaci je možné vymezit jako souhrn činitelů, které podněcují, směrují a udržují chování člověka (Hrabal, Man, Pavelková).
3) Přístupy k řešení motivace:
4) Teorie motivace:
5) Vnější a vnitřní zdroje motivace lidského chování
6) Motivační procesy Osobnostní sféra potřeb: a) stav uspokojení ? potencionální (latentní) motivace b) stav neuspokojení ? aktuální motivace
Složitost motivačního procesu: a) motivační konflikty b) aktualizovanou potřebu nelze uspokojit (vzniká frustrace) ? reakce na frustraci: útočná reakce a úniková reakce c) nutnost stanovení cíle ? oddálené uspokojení d) poznávací procesy a motivace
7) Vnitřní a vnější motivace Vnitřní motivace ? vymezení: a) užší vymezení vnitřní motivace = poznávací motivace (Hrabal, Man, Pavelková) b) širší vymezení vnitřní motivace = ?vědět?, ?dosáhnout?, ?prožívat stimulaci? (Rheinberg)
Autodeterminační teorie Autodeterminované jednání: člověk jedná na základě vnitřní podpory, volně, nezávisle, spontán-ně, bez nátlaku, v souladu se svým přáním, pociťuje pohodu a svobodu. Na rozdíl od jednání říze-ného, kontrolovaného, kdy není možnost výběru, zadanou činnost je nutno splnit, doprovázeno negativními emocemi (tlak, napětí, nervozita).
Vnější motivace (Deci-Ryan, Vallerand): a) externí regulace b) introjektovaná regulace c) identifikovaná regulace d) integrovaná regulace
II. Motivace učební činnosti žáků
1. Poznávací motivace Vznik a vývoj poznávacích potřeb (potřeba smysluplného receptivního poznávání; potřeba vyhledá-vání a řešení problémů). Pedagogickopsychologické charakteristiky žáků s dominujícími poznávacími potřebami. Diagnostika poznávacích potřeb a zájmů. Aktualizace a rozvoj poznávací motivace.
2. Sociální motivace Vznik a vývoj sociálních potřeb (potřeba afiliace, potřeba pozitivních vztahů; obava z odmítnutí; potřeba vlivu). Pedagogickopsychologické charakteristiky žáků s dominujícími sociálními potřebami. Diagnostika sociálních potřeb. Aktualizace a rozvoj sociální motivace.
3. Výkonová motivace Vznik a vývoj výkonových potřeb (potřeba úspěšného výkonu, obava z neúspěchu). Dynamika výkonové motivace. Teoretická východiska výkonové motivace (Heckhausenův rozšířený kognitivní model motivace a perspektivní cíle). Aspirační úroveň jako odraz výkonové motivace. Pedagogickopsychologické charakteristiky žáků s dominujícími výkonovými potřebami. Diagnostika výkonových potřeb. Aktualizace a rozvoj výkonové motivace.
4. Navození hlubokého zaujetí prací ? úkolem (tzv. flow motivace) Podpora flow motivace. Diagnostika flow motivace.
5. Kognitivní procesy a motivace Zákonitosti procesu připisování příčin. Nejtypičtější chyby atribučního procesu (motivační chyby, chyby ve zpracování informací). Kauzální atribuce a motivace školního výkonu. Prožitek úspěchu a neúspěchu z hlediska vztaho-vých norem žáka (sociální, individuální a kriteriální vztahová norma). Afektivní reakce jako násle-dek atribučního procesu.
6. Interakce mezi učitelem a žákem a její motivační dopady Utváření obrazu učitele o dítěti jako o žákovi. Pojetí žáka ? pojetí úspěšného žáka.Utváření obrazu učitele o osobnosti žáka. Utváření obrazu o výkonových charakteristikách žáka. Typizování žáků učitelem.
7. Učitelovo očekávání jako motivační činitel žákova výkonu Mechanismus vyplňování učitelova očekávání. Učitelovo chování k žákovi jako odraz očekávání žákova dalšího výkonu.
8. Časová dimenze v lidském životě a v žákovské motivaci
9. Motivace a vůle Průběh volního aktu ? ?Rubikon model?. Vnitřní a vnější podmínky usnadňující průběh volní aktivity. Diagnostika volních procesů.
10. Odměny a tresty Vliv odměn a trestů na chování. Druhy odměn a trestů. Pochvala a pokárání ve vztahu ke školnímu výkonu. Negativní účinky odměn a trestů.
11. Problémy s žákovskou motivací Nedostatečné rozvinutí potřeb žáků. Frustrace žákovských potřeb. Motivační konflikty. Nadměrná motivace. Žákovská nemotivovanost.
12. Nuda ve škole, nuda doma. Zdroje nudy: a) prožívaná monotónnost vyučovacích hodin, b) subjektivně vnímaná neužitečnost vyučovacího předmětu. Nejčastější reakce na nudu: rozptýlená aktivita, stažení se do sebe, agresivní chování. Činitele spoluvytvářející nudu (školní klima, spolužáci, rodiče a jejich malý zájem o školu a vzdělá-ní).
13. Strach Strach a školní výkon. Podmínky vzniku strachu ve škole.
14. Motivace k učení ? výzkumná šetření
ZAČLENĚNÍ KURZU Navrhovaný kurz ?Motivace žáků k učení? je akreditována v rámci bakalářského studia psychologie jako povinně volitelný. Prerekvizitou je absolvování ?Obecné psychologie I a II.?, ve kterých získají studenti základní vhled do motivace lidského chování. Předkládaný kurz se soustřeďuje na problematiku školní motivace. U kurzu doporučujeme udílet 3 kredity ? zdůvodnění: V kurzu bude vyžadována nejen aktivní práce v hodinách, ale i provedení a obhájení malé výzkumné sondy realizované na problematice školní motivace. |