PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Motivace žáků k učení - OBPS13052
Anglický název: Motivation of Pupils towards Learning
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 2/0, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (30)
letní:neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Psychologie, Klinická psychologie, Komunikace, Předměty širšího základu, Základy psychologie, Předměty obecného základu, Semináře, Psychologie výchovy, Praktická cvičení, Psychologie práce a organizace, Speciální otázky psychologie, Sociální psychologie, Doplňující předměty
Prerekvizity : OBPS13002
Je záměnnost pro: OBPS13115
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.05.2007)
Cíl kurzu: Pomoc studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, která jim umožní zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole. Inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů, případně intervenčních zásahů k promyšlené práci s motivací ve škole. Obsah kurzu: Motivace žáků k učení ? vymezení teoretických pozic. Učební motivace. Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci. Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty atd.; žákovská sebepercepce motivačních pohnutek; učitelova percepce motivačních pohnutek žáků; vývoj žákovské motivace k učení na ZŠ; rozdíly mezi chlapci a dívkami v učební motivaci, změny v žákovské motivaci v průběhu posledních 20 let). Postoje žáků k předmětům jako projev motivovanosti. Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika. Vztah k budoucnosti a motivace. Diagnostika motivace k učení. Rozvíjení motivace žáků aktualizací vybraných potřeb. Kognitivní motivační procesy (zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a motivace školního výkonu; prožitek úspěchu a neúspěchu z motivačního hlediska). Interakce mezi učitelem a žákem a její motivační dopady (percepce žáka učitelem - utváření obrazu učitele o dítěti jako o žákovi, o osobnosti žáka a výkonových charakteristikách žáka; typizování žáků učitelem; učitelovo očekávání jako motivační činitel žákova výkonu). Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (druhy a příčiny žákovské nemotivovanosti, nuda ve škole, strach ve škole). Motivování žáků ve škole a rodině. Motivační výcvik (výkonově motivační programy, volní trénink). Autodiagnostika učitele v motivační oblasti. Odborná literatura: DECI, E.L.; RAYN, R.M. Intrinsic motivation and self ? determinantion in human behavior. New York:, Plenum, 1985. HECKHAUSEN, H. Motivation and action. Berlin: Springer, 1991. HRABAL, V.; MAN, F.; PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984, 1989. KUHL, J.; HECKHAUSEN, H. Motivation, Volition und Handlung. Enzyklopädie der psychologie. C/IV/4. Götingen: Horgrefe, 1996. MADSEN, K.B. Teorie motivace. Praha: Academia, 1979. NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha: PedF UK, 2002. RHEINBERG, F. Motivation. (2,3 Aufl.) Stutgart: Kohlhammer, 1997, 2000.
Cíl předmětu
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
  • Pomoci studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, která jim umožní zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole.
  • Inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů, případně intervenčních zásahů k promyšlené práci s motivací ve škole.

Literatura
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

DECI, E. L., RYAN, R. M. Intrinsic motivation and self ? determination in human bahavior. New York: Plenum, 1985.

DECI, E. L., VALLERAND, R. J., PELLETIER, R. M. Motivation and Education: Self-Determination Perspective. Educational Psychologist, 26, 1991, s. 325-346.

HELUS, Z., HRABAL,V., KULIČ,V., MAREŠ, J. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN, 1979.

HELUS, Z., PAVELKOVÁ, I. Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizaci školy. Peda-gogika, 42, 1992, č. 2, s. 197-208.

HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984, 1989.

KINDLOVÁ, J. Motivace žáků. Závěrečná práce VP. Praha: PedF UK, Katedra pedagogické a školní psychologie, 2006 .

MAREŠ, J., MAN, F., PROKEŠOVÁ, L. Autonomie žáka a rozvoj jeho osobnosti. Pedagogika, 46, 1996, (Mimořádné číslo) s. 5-17.

NUTTIN, J.R. Théorie de la motivation humaine. Paris: Presses Universitaires de Francie, 1980.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: PedF UK, 2002.

PAVELKOVÁ, I. Žákovská nemotivovanost. In Reflexe společenských potřeb a očekávání. Olo-mouc, PedF UP 2005 s. 217-221. ISBN 80-244-1079-6.

PAVELKOVÁ, I. Nuda ve škole. Pedagogická revue. 2008 (v tisku).

PAVELKOVÁ, I., ŠKALOUDOVÁ, A. Postoje žáků k předmětům jako projev motivovanosti. Ii Profese učitele a současná společnost. Ústí nad Labem: PedF UJEP, 2004.

ROBINSON, W.P. Boredom at school. British Journal of Educational Psychology, 45, 141 ? 152. (1975).

SKINNER, E.A. Perceived control, motivation, and coping. Thousand Oaks: CA, Sage, 1995.

ŠTECH, S. Škola nebo domácí vzdělávání? Teoretická komplikace jedné praktické otázky. Pedago-gika č. 4 2003 s. 418-436.

Sylabus
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

I. Motivace ? vymezení teoretických pozic

1) Význam motivace:

  • nejdůležitější podmínka efektivního učení: pozitivní dopad na koncentraci, na paměť, menší unavitelnost,
  • motivace jako podmínka rozvoje schopností,
  • problémy s motivací ? nejčastější důvod selhání ve škole.

2) Definice motivace:

Motivaci je možné vymezit jako souhrn činitelů, které podněcují, směrují a udržují chování člověka (Hrabal, Man, Pavelková).

3) Přístupy k řešení motivace:

  • hédonický
  • homeostatický
  • neohomeostatický
  • pobídkový
  • kognitivistický
  • činnostní
  • emoční
  • humanistický

4) Teorie motivace:

  • psychoanalytické (Freud)
  • behavioristické (Hull, Spence, Miller)
  • topologické (Lewin)
  • výkonu (Atkinson, McCleland, Heckhausen)
  • sociálního učení (Rotter)
  • atribuční (Heider, Kely, Weiner)
  • humanistická (Maslow, Rogers

5) Vnější a vnitřní zdroje motivace lidského chování

  • potřeby a jejich uspořádání: Nakonečný: a) biogenní ? fyziologické, b) psychogenní, sociogenní, psychologické; Vágnerová. a) vrozené, biologické potřeby (pudy) ? pud obživný, pud sebezá-chovy, sexuální pud, pud péče o potomstvo; b) základní psychické a psychosociální potřeby ? po-třeba bezpečí, potřeba stimulace, potřeba lásky, afiliace, poznávací potřeby, potřeba uznání, po-třeba seberealizace
  • osobnostní sféra potřeb a její zaměření
  • hierarchie potřeb: teorie ERG ? Existence, Relations, Growth (Alderfer); teorie následného vývo-je potřeb
  • incentivy ? vnější podněty, jevy, události, které mají schopnost vzbudit a většinou i uspokojit potřeby člověka.
  • motiv

6) Motivační procesy

Osobnostní sféra potřeb:

a) stav uspokojení ? potencionální (latentní) motivace

b) stav neuspokojení ? aktuální motivace

Složitost motivačního procesu:

a) motivační konflikty

b) aktualizovanou potřebu nelze uspokojit (vzniká frustrace) ? reakce na frustraci: útočná reakce a úniková reakce

c) nutnost stanovení cíle ? oddálené uspokojení

d) poznávací procesy a motivace

7) Vnitřní a vnější motivace

Vnitřní motivace ? vymezení:

a) užší vymezení vnitřní motivace = poznávací motivace (Hrabal, Man, Pavelková)

b) širší vymezení vnitřní motivace = ?vědět?, ?dosáhnout?, ?prožívat stimulaci? (Rheinberg)

Autodeterminační teorie

Autodeterminované jednání: člověk jedná na základě vnitřní podpory, volně, nezávisle, spontán-ně, bez nátlaku, v souladu se svým přáním, pociťuje pohodu a svobodu. Na rozdíl od jednání říze-ného, kontrolovaného, kdy není možnost výběru, zadanou činnost je nutno splnit, doprovázeno negativními emocemi (tlak, napětí, nervozita).

Vnější motivace (Deci-Ryan, Vallerand):

a) externí regulace

b) introjektovaná regulace

c) identifikovaná regulace

d) integrovaná regulace

II. Motivace učební činnosti žáků

1. Poznávací motivace

Vznik a vývoj poznávacích potřeb (potřeba smysluplného receptivního poznávání; potřeba vyhledá-vání a řešení problémů).

Pedagogickopsychologické charakteristiky žáků s dominujícími poznávacími potřebami.

Diagnostika poznávacích potřeb a zájmů.

Aktualizace a rozvoj poznávací motivace.

2. Sociální motivace

Vznik a vývoj sociálních potřeb (potřeba afiliace, potřeba pozitivních vztahů; obava z odmítnutí; potřeba vlivu).

Pedagogickopsychologické charakteristiky žáků s dominujícími sociálními potřebami.

Diagnostika sociálních potřeb.

Aktualizace a rozvoj sociální motivace.

3. Výkonová motivace

Vznik a vývoj výkonových potřeb (potřeba úspěšného výkonu, obava z neúspěchu).

Dynamika výkonové motivace.

Teoretická východiska výkonové motivace (Heckhausenův rozšířený kognitivní model motivace a perspektivní cíle).

Aspirační úroveň jako odraz výkonové motivace.

Pedagogickopsychologické charakteristiky žáků s dominujícími výkonovými potřebami.

Diagnostika výkonových potřeb.

Aktualizace a rozvoj výkonové motivace.

4. Navození hlubokého zaujetí prací ? úkolem (tzv. flow motivace)

Podpora flow motivace.

Diagnostika flow motivace.

5. Kognitivní procesy a motivace

Zákonitosti procesu připisování příčin. Nejtypičtější chyby atribučního procesu (motivační chyby, chyby ve zpracování informací).

Kauzální atribuce a motivace školního výkonu. Prožitek úspěchu a neúspěchu z hlediska vztaho-vých norem žáka (sociální, individuální a kriteriální vztahová norma). Afektivní reakce jako násle-dek atribučního procesu.

6. Interakce mezi učitelem a žákem a její motivační dopady

Utváření obrazu učitele o dítěti jako o žákovi. Pojetí žáka ? pojetí úspěšného žáka.Utváření obrazu učitele o osobnosti žáka. Utváření obrazu o výkonových charakteristikách žáka.

Typizování žáků učitelem.

7. Učitelovo očekávání jako motivační činitel žákova výkonu

Mechanismus vyplňování učitelova očekávání. Učitelovo chování k žákovi jako odraz očekávání žákova dalšího výkonu.

8. Časová dimenze v lidském životě a v žákovské motivaci

9. Motivace a vůle

Průběh volního aktu ? ?Rubikon model?.

Vnitřní a vnější podmínky usnadňující průběh volní aktivity.

Diagnostika volních procesů.

10. Odměny a tresty

Vliv odměn a trestů na chování. Druhy odměn a trestů.

Pochvala a pokárání ve vztahu ke školnímu výkonu.

Negativní účinky odměn a trestů.

11. Problémy s žákovskou motivací

Nedostatečné rozvinutí potřeb žáků.

Frustrace žákovských potřeb.

Motivační konflikty.

Nadměrná motivace.

Žákovská nemotivovanost.

12. Nuda ve škole, nuda doma.

Zdroje nudy: a) prožívaná monotónnost vyučovacích hodin, b) subjektivně vnímaná neužitečnost vyučovacího předmětu.

Nejčastější reakce na nudu: rozptýlená aktivita, stažení se do sebe, agresivní chování.

Činitele spoluvytvářející nudu (školní klima, spolužáci, rodiče a jejich malý zájem o školu a vzdělá-ní).

13. Strach

Strach a školní výkon.

Podmínky vzniku strachu ve škole.

14. Motivace k učení ? výzkumná šetření

  • Motivační pohnutky žáků k učení.
  • Učitelova percepce motivačních pohnutek žáků.
  • Typizování žáků učitelem.
  • Srovnání učitelova obrazu o žákovi s žákovým sebeobrazem.
  • Nemotivovanost žáků.
  • Výkonová motivace žáků a její percepce učiteli.
  • Postoje ke školním předmětům jako ukazatel žákovské motivace.

ZAČLENĚNÍ KURZU

Navrhovaný kurz ?Motivace žáků k učení? je akreditována v rámci bakalářského studia psychologie jako povinně volitelný.

Prerekvizitou je absolvování ?Obecné psychologie I a II.?, ve kterých získají studenti základní vhled do motivace lidského chování. Předkládaný kurz se soustřeďuje na problematiku školní motivace.

U kurzu doporučujeme udílet 3 kredity ? zdůvodnění: V kurzu bude vyžadována nejen aktivní práce v hodinách, ale i provedení a obhájení malé výzkumné sondy realizované na problematice školní motivace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK