PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Hra na klavír a impr. dopr. III - OB7308240
Anglický název: Playing the Piano and Improvisational Piano Accompaniment III
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Mgr. Jana Lstibůrková
Vyučující: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Program semináře je zaměřen na nácvik cyklické skladby Erno Košťála Perníková chaloupka a dále na rozvoj praktické harmonie u klavíru při doprovodech písní pro předškolní i školní děti. V doprovodech bude brán zřetel na stylizaci a na transpozici a rovněž i na stylizovaný doprovod využívající kromě základních akordů též akordy postavené na vedlejších stupních tóniny a na akordy mimotonální. Důležitou součástí bude nácvik rytmicko melodických průpravných nebo přípravných cvičení v transpozicích, které jsou důležité pro tzv. rozezpívání.
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
Cíl předmětu

Cílem discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů II je pokračovat ve výcviku hry doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit studenty jednu cyklickou přednesovou skladbu (Perniková chaloupka od Erno Košťála), která je vhodná pro pedagogické využití u dětí v předškolním věku.

Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
Literatura

KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.

DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48, ISBN:80-968600-3-8.

DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.

KODEJŠKA,M.Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.-C program. Praha: (kompendium) 2005.

K O Š Ť Á L, E. Perníková chaloupka (materiál ke stáhnutí pro pedagogické účely na webu).

Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
Metody výuky

V plánovaném rozsahu přímého vyučování v kombinované formě studia budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentům budou v nepřímé formě vzdělávání zadávány domácí práce v oblastech studia samostudia klavírní hry. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou zaznamenány v programu C (pokročilá zkušenost). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní.

Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
Požadavky ke zkoušce

zápočet

Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)
Sylabus

I. Cyklická skladba: ERNO K O Š Ť Á L : PERNÍKOVÁ CHALOUPKA

Pohádka začíná,str.20,Tajemný zvoneček, str.22,Překvapení pernikáři,str.24, Čarodějný tanec, str. 25,Zasmála se ježibaba, str.25, Jednou zrána, str. 27,Vysvobození,str. 28, Už je konec pohádky,str.29

II. Praktická harmonie u klavíru při doprovodech písní pro děti

A) Dovednost zahrát a zazpívat vokálně průpravná a přípravná cvičení v durové tónině v chromatické modulaci (C, Des, D, Es, F, Ges, G, As, A, B, H, C dur).

____

B) Hra a zpěv mollových písní z Příručky doprovodů lidových písní od M. Kodejšky a M. Popoviče v určených tóninách (Ej, padá, padá rosička, Křepelenka křepelala, A já mám křepelenku).

____

C) Dovednost zahrát základní harmonickou kadenci akordů (T,S,D) v těchto určených tóninách: a,h,c,d,e moll.

____

D) Zahrát harmonické mollové stupnice a,h,c,d,e moll a doprovodit každý stupeň jedním nebo dvěma akordy z harmonické kadence (T,S,D).

E) Ze zpěvníku pro mateřskou školu Malým zpěváčkům nacvičit podle stanoveného záznamu se zpěvem těchto 15 písní: Cib, cib, cibulenka (s.15), Vláček (s.18), Pod naším okýnkem (s.28), Stojí vrba košatá (s.63), Štědrej večer nastal (s.66), Vdávala se myška (s.77), Nestarej se, ženo má (s.99), Bude zima (s. 59), Náš kohoutek kokrhá (s.177), Jízda (s. 84), Lítala si laštovička (s. 128)

Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK