Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (19.01.2017)
Vztahy kultury, výtvarné a vizuální kultury a výtvarného umění. Příroda, kultura, civilizace a umění. Antropologické a filozofické koncepce kultury a umění na počátku 21. století. Kultura a umění jako způsob vědomí a jako uchovávání vědomí. Postavení umění v lidské kultuře, druhy a typy umění. Umění a kýč. Počátky a první podoba umění. Starověké civilizace. Kultura a výchova, postavení, funkce a možnosti umění ve výchově a proměny jejich vztahů.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Structural and systemic relations between culture, art culture and vizual culture and fine art. Nature, culture, civilization and
art. Antropologistic and philosophical conceptions of culture in the beggining of 21th century. Culture like a system of
keeping and presentation of informationes. The position of the art in human culture, kinds and types of art. Art and kitsch.
Position and function of art in culture and changes of them. Creation and reception of art works, art mimesis. Perception,
reception, aperception and responsion of art work. Structure of personality and structure of art work and changes of them in
phylogenesis and ontogenesis. Basic esthetic and artistic categories. Esthetic and artistic norm, function and value, relations
between them and their changes. Culture, education, position, function and possibilities of art in education and changes of
their relations.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Cíle předmětu:
Pochopení základních systémových vztahů kultury, vizuální a výtvarné kultury a výtvarného umění. Orientace v základních pojmech, jejich významech a vztazích. Reflexe teoretických poznatků a komparace s živou skutečností.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Goals of subject:
Understanding of basic systems relations of culture, visual and art culture and art. Orientation in basic notions, its meanings and relations. Reflection of theoretical pieces of knowledge and comparation with living reality
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (19.01.2017)
BLÁHA, J., SLAVÍK, J.: Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL Práce, 1997.
DANIEL, L.: Umění vidět umění. Úvod do interpretace obrazu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008.
DAVID, J.: Výtvarná výchova jako duchovní a smyslový fenomén. Fantisk, Polička 1993
CHALUMEAU, J.-P.: Přehled teorií umění. Praha:Portál, 2003.
LIESMANN, N.: Filozofie moderního umění. Praha/Olomouc :Votobia, 2000.
PIJOAN, J. (ed.): Dějiny umění 1, 2. Praha:Odeon, 1977.
Doporučená literatura:
BELTING, H.: Konec dějin umění. Praha:Mladá fronta, 2000.
CHALUPECKÝ, J.: Na hranicích umění. Praha, 1990.
KULKA, T.: Umění a kýč. Praha:Academia, 2004 (2.vydání)
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Literatura/ Literature:
BELTING, H.: Konec dějin umění. Mladá fronta, Praha 2000.
BÁHA, J., SLAVÍK,J.: Průvodce výtvarným uměním V. Praha, SPL Práce 1997
HENCKMANN, W., LOTTER, K.: Estetický slovník. Mladá fronta, Praha 1995
CHVATÍK, K.: Strukturální estetika. Praha 1994
CHALUPECKÝ, J.: Na hranicích umění. Praha 1990.
CHALUMEAU, J.-P.: Přehled teorií umění. Portál, Praha 2003
LIESMANN, N.: Filozofie moderního umění. Votobia, Praha-Olomouc 2000
KULKA, T.: Umění a kýč. Academia, Praha 2004 (2.vydání).
SOUKUP, V.: Přehled antropologických teorií kultury. Karolinum, Praha 1999
ŠMAJS, J.: Ohrožená kultura. Hynek, Praha 1997
Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
přednáška
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Forms of teaching: lecture 2
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Požadavky ke kontrole:
Zkouška:
Předpokladem připuštění ke zkoušce je vypracování semestrální práce, jejíž hodnocení a obhajoba nepevní částí zkoušky. Zkouška má kolokviální charakter. Hodnocena bude schopnost prezentovat a obhajovat vlastní poznatky a názory, schopnost kritické reflexe a sebereflexe. Konkrétní požadavky budou vytvořeny z obsahu předmětu.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Demands to controle:
Credit:
Condition to exam is semestral work. Its evaluation is nessesary for successful finalization. Examination in cokokvial charakter. Ability of prezentation and defending own pieces of knowledge and meanings, ability of critical reflection and self-reflection. Concret demands will be made to content of subject.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (19.01.2017)
Kultura, výtvarná kultura, vizuální kultura, výtvarné umění – vzájemné vztahy a pojmové vztahy
Příroda, civilizace, kultura a umění
Antropologické a filozofické koncepce kultury a umění na počátku 21. století
Postavení umění v lidské kultuře, druhy a typy umění; umění, kýč, brak
Kultura a výchova, postavení, funkce a možnosti umění ve výchově a proměny jejich vztahů
Počátky a první podoba umění, pravěké formy umění před uměním a jejich reflexe v současném umění a kultuře
Starověké civilizace a jejich reflexe v současném umění a kultuře – výtvarná kultura Egypta
Starověké civilizace a jejich reflexe v současném umění a kultuře – výtvarná kultura Kréty a Mykén
Starověké civilizace a jejich reflexe v současném umění a kultuře – výtvarná kultura archaického Řecka
Starověké civilizace a jejich reflexe v současném umění a kultuře – výtvarná kultura klasického Řecka
Starověké civilizace a jejich reflexe v současném umění a kultuře – výtvarná kultura helénismu
Starověké civilizace a jejich reflexe v současném umění a kultuře – výtvarná kultura Říma
Starověké civilizace a jejich reflexe v současném umění a kultuře – výtvarná kultura pozdního Říma, rané křesťanství
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Key words:
Culture, visual culture, art culture, creating art, free art, applied art, design. Art mimesis. Creation, perception, aperception and response of art.
sylabus:
Structural and systemic relations between culture, art culture and vizual culture and fine art. Nature, culture, civilization and art. Antropologistic and philosophical conceptions of culture in the beggining of 21th century. Culture like a system of keeping and presentation of informationes. The position of the art in human culture, kinds and types of art. Art and kitsch. Position and function of art in culture and changes of them. Creation and reception of art works, art mimesis. Perception, reception, aperception and responsion of art work. Structure of personality and structure of art work and changes of them in phylogenesis and ontogenesis. Basic esthetic and artistic categories. Esthetic and artistic norm, function and value, relations between them and their changes. Culture, education, position, function and possibilities of art in education and changes of their relations.