|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit posluchače s organizací a řízením školského systému, zejména škol a školských zařízení, a to zejména z hlediska jejich právního postavení, nezbytných právních podmínek poskytování vzdělávaní a školských služeb, postavení ředitelů a učitelů ve školách a školských zařízeních. Důraz je kladen na rozvoj povědomí o právním o organizačním systému školství na všech úrovních (škola, obec, kraj, centrální školské orgány) pohledem začínajícího učitele nebo vychovatele.
Důraz je kladen na základní orientaci v základních tématech a problematikách školství a vzdělávacího systému na úrovni základního článku školské soustavy tj. školy nebo školského zařízení.
1. Základy školského právního systému (orientace v předpisech, základní pojmy, zásady a cíle vzdělávaní, rámcové a školní vzdělávací programy, praktické příklady)
2. Škola a školské zařízení - základní článek školské soustavy (právní postavení škol a školských zařízení, organizace škol a školských zařízení, veřejné a nestátní školství)
3. Státní správa a samospráva ve školství (ředitel školy, zřizovatelé a zřizovatelská působnost, základní články řízení školství)
4. Učitel a vychovatel (jejich postavení, odborná a pedagogická způsobilost, přímá vyučovací činnost, další vzdělání, kariérní systém, konkurzy)
5. Rozpočet školy, financování školství
6. Specifická témata pro předškolní vzdělávání a základní vzdělávání
7. Specifická témata zájmové vzdělávání a školské služby
8. Specifická témata pro střední a vyšší odborné vzdělávání
9. Speciální vzdělávání a poradenství
10. Ústavní výchova, ochranná výchova a výchovně preventivní péče ve školských zařízeních
11. Kontrolní a inspekční činnost ve školství
12. Související společná důležitá právní témata - výňatky z pracovního práva, personalistiky, výkaznictví, statistiky pro pedagogické pracovníky (ukázky - zákoník práce, pracovní řád, zákon o archivnictví, systém statistických výkazů, vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení, apod.)
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (14.10.2013)
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s organizací a řízením školství z pohledu pedagogického pracovníka všech úrovní. Důraz je kladen na rozvoj schopností mladého pedagogického pracovníka, na orientaci v problémech a využívání poznatků z kurzu v pedagogické práci a rozhodování i v případě, že nebude směřovat k řídící funkci. Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (03.11.2010)
|
|
||
Základní studijní literatura: 1. ÚZ Školství, Ostrava: Sagit, 2013 - http://www.sko.sagit.cz/ 2. http://www.msmt.cz/ 3. Trojan, V., Trojanová, I., Trunda, J. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Praha: PedF UK, 2016 4. Lhotková I., Trojan V., Kitzberger J., Kompetence řídících pracovníků ve školství, Wolters Kluwer ČR, 2012 5. Mikáč J., Puškinová M., Vnitřní předpisy, směrnice a řády ve školství, Wolters Kluwer ČR, 2011 6. HÁJEK B., Právní vědomí vychovatele, Liberec: Technická univerzita, 2007.
Poslední úprava: Urbanová Hana, PhDr., DiS. (12.09.2018)
|
|
||
75 % účast na seminářích a úspěšné absolvování zápočtového testu (jeden řádný a dva opravné termíny). Poslední úprava: Urbanová Hana, PhDr., DiS. (12.09.2018)
|
|
||
1. Osobnost pedagogického pracovníka 2. Zásady a cíle vzdělávání 3. Vzdělávací programy 4. Systém škol a školských zařízení 5. Formální organizace školy 6. Rozpočet školy 7. Personalistika školy 8. Nestátní školství 9. Právní předpisy ve školství Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (03.11.2010)
|