|
|
|
||
Kurz seznamuje v historické linii s vývojem výchovy dítěte předškolního věku, se vznikem a systémem předškolní pedagogiky, s počátky péče o děti v institucích.
Přibližuje vznik a současné pojetí alternativních MŠ. Zabývá se podrobněji základními prvky vnitřního systému předškolní pedagogiky ( socializace-komunikace-interakce, hra a učení v podmínkách MŠ). Seznamuje s převládajícími současnými trendy při realizaci programů práce v MŠ.
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2012)
|
|
||
Komplexní orientace ve vývoji pojetí výchovy dítěte předškolního věku, mateřské školy a současné zaměření předškolní pedagogiky.Komplexní orientace ve vývoji pojetí výchovy dítěte předškolního věku, mateřské školy a současné zaměření předškolní pedagogiky. Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2012)
|
|
||
Gardošová, J., Dujková, L.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha, Portál 2003. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 978-80-7367-628-5 Havlínová, M. a kol. Kurikulum podpory zdraví.Praha: Portál, 2000. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9 Komenský, J.A. Informatorium školy mateřské. Praha: Academia,2007.ISBN978-80-200-1451-1 Koťátková, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-274-1568-1 Lenderová, M., Rýdl, K. Radostné dětství? Praha: Paseka, 2006. Mertin,V., Gillernová, I. Psychologie pro učitelky pro mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X. Opravilová, E., Gebhartová,V. Jaro, léto, podzim, zima v mateřské škole. 1.- 4.díl. Praha: Portál, 1998. Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada 2016. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT 2016
Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (09.10.2016)
|
|
||
Požadavky na zkoušku: znalosti z odborných zdrojů prezentovaných v přednáškách, písemný test a obhajoba seminární práce. Studující má na splnění podmínek zápočtu (zkoušky) celkem tři pokusy, z toho dva opravné. Poslední úprava: Nováková Daniela, PhDr., Ph.D. (08.09.2017)
|
|
||
První třetina kurzu se zaměří na strukrurované seznámení výchovy předškolního dítěte, jeho postavení v rodině a posléze v institucionální péči v historickém kontextu. Bude definována základní terminologie předškolní pedagogiky. Následovat bude příklon k teoretickým východiskům od vzniku mateřských škol do současnosti. Orientace a realizace edukace v MŠ po roce 1989. Vysvětlení osobnostní orientace v předškolním vzdělávání na cílech, organizaci, obsahu a metodách práce v MŠ a v RVP PV. Poslední třetina kurzu se zaměří na vysvětlení potřeb dítěte a současných trendů výchovy, na potřeba hry a kognitivní stimulace dítěte. Studenti si mohou zvolit z jednotlivých probíraných oblasti seminární práci, prezentovat ji a spolu s vyučující vést diskusi se skupinou. Prezentované referáty budou mít vliv na kvalifikaci zkoušky. Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2012)
|