Seznámit studenty se společensko-historickým významem pohádek, s jejich literární strukturou, s mezikulturními vztahy mezi pohádkami a soubory pohádek, s psychologickou působností pohádek a způsoby, jak pohádky využívat ve školní práci i v rodinné? výchově.
1. Magické myšlení
2. Mýty a archetypy
3. Sběr pohádek
4. Prehistorická vrstva pohádek
5. Rytířská vrstva pohádek
6. Barokní vrstva pohádek
7. Moderní pohádky
8. Porovnání základních pohádkových souborů.
9. Největší sběratelé? a vypravěči pohádek
10. Ilustrace pohádek
11. Vyprávění a čtení pohádek.
12. Pohádka v divadle, loutkovém divadle, filmu, televizi a rozhlase.
13. Dětská pohádková tvorba
14. Pohádkové motivy v literatuře pro děti s dospělé.
15. Vlastní pohádková tvorba
Poslední úprava: Nováková Daniela, PhDr., Ph.D. (06.06.2006)
Using stories in education
The subject should familiarise students with social-historical importance of stories, with their literary structures, with
intercultural relations between stories and sets of stories, with psychological effect of stories and ways, how to use stories in
schoolwork and also in families and education.
Content specification:
1. Magical thinking.
2. Myths and archetypy.
3. Stories collection.
4. Prehistoric stories layer.
5. Knightly stories layer
6. Baroque stories layer.
7. Modern stories.
8. Comparing basic sets of stories.
9. The biggest collections and storytellers.
10. Stories illustrations.
11. Story telling and reading stories.
12. Stories in the theatre, puppet theatre, film, television and radio.
13. Children's story creation.
14. Motives of stories in children's and adult literature.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (05.05.2009)
Literatura
Propp, Vladimír: Morfologie pohádky.
Bratři Grimmové: Pohádky
Božena Němcová : Pohádky
Jaromír Erben: Pohádky
Pohádky tisíce a jedné noci
Poslední úprava: Nováková Daniela, PhDr., Ph.D. (06.06.2006)