|
|
|
||
Předmět prohlubuje orientaci studentů v oblasti sociální pedagogiky. Obecně vymezené problémy aplikuje do roviny konkrétních výchovných situací a ve vztahu k specifickým skupinám osob. Rozvíjí širokou paletu metod sociálně výchovného působení a ukazuje možnosti jejich využití v rámci sociální sítě. Semináře jsou zaměřeny na osvojení sociálních kompetencí nezbytných pro budoucí působení studentů v praxi.
Rozvoj osobnosti dětí a dospívajících v závislosti na různých typech sociálního prostředí.
Rodina jako sociální prostředí. Intencionální prostředí ve výchovných institucích. Vliv médií na chování dětí a mládeže, vliv komunity. Děti a mládež jako ohrožená sociální skupina.
Sociální deviace. Asociální jednání. Společensky nežádoucí chování u dětí a mládeže.
Agresivita a šikana, výtržnictví, vandalství, působení extrémistických hnutí, kriminalita, drogová závislost, syndrom CAN, komerční sexuální zneužívání, domácí násilí aj.
Strategie prevence, včasné intervence a terapie sociálně nežádoucích jevů v mezirezortním přístupu.
Metody sociálně výchovné práce ve vztahu k různým skupinám, vč. minorit. Sociální opora jako významná součást pomoci v krizových situacích. Resocializační projekty a programy. Probační a mediální služba.
Projektování v oblasti sociálně výchovného působení, komunitní projekty
V seminářích - sledování vybraných problémů v sociální síti, návrhy preventivních programů
Poslední úprava: Nováková Daniela, PhDr., Ph.D. (06.06.2006)
|
|
||
DUNOVSKÝ, J., DYTRICH, Z. a MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. JEDLIČKA, R. a KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. KRAUS, B. aj. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. MAREŠ, J. aj. Sociální opora u dětí a dospívajících I. Hradec Králové: Nukleus, 2001. MATOUŠEK, O. KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. VODÁČKOVÁ, aj. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. WEISS, P. aj. Sexuální zneužívání. Pachatelé a oběti. Praha: Grada, 2000. HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha: UK-PedF, 2001. ŘEZNÍČEK, M. Systematická prevence sociálních deviací. Praha: Karolinum, 1994. KOUDELKOVÁ, A. Psychologické otázky delikvence. Praha: Victoria Publishing, 1995. ČÍRTKOVÁ, L. K problematice zvláštností sociálně patologického vývoje u dívek. In: Diagnóza, prognóza a resocializace skupin mládeže ohrožených sociálně negativním vývojem. Praha: Policejní akademie, 1997. Poslední úprava: Nováková Daniela, PhDr., Ph.D. (06.06.2006)
|