|
|
|
||
Anotace:
Cílem předmětu je seznámit studenty s dosud nedostatečně akcentovanou problematikou speciální didaktiky českého jazyka pro žáky s SVP na 2. a 3. vzdělávacím stupni. Jedná se o interdisciplinární integrativní předmět, využívající jak poznatků vývojové psychologie a psychopatologie, tak poznatků didaktiky českého jazyka a psycholingvistiky.
Osnova:
1. Speciální vzdělávací potřeby v kontextu školské legislativy, diagnostický vs. intervenční přístup, úloha školy ve vzdělávání žáků se SVP. Podpůrná opatření 1.-5. stupně, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán. Nejčastější kategorie žáků se SVP (žáci se specifickými poruchami učení a chování, žáci s poruchami autistického spektra, žáci v pásmu lehkého mentálního deficitu aj.) - příčiny, projevy žáků, dopady vývojových poruch do výuky českého jazyka
2. Psycholingvistika a didaktika českého jazyka s přihlédnutím k žákovi se SVP
3. Žák se SVP na 2. stupni - vývojové charakteristiky a potřeby, konkretizace jazykového učiva a podpůrných přístupů při řešení jeho zvládání
4. Žák se SVP na 3. stupni - vývojové charakteristiky a potřeby, konkretizace jazykového učiva a podpůrných přístupů při řešení jeho zvládání
5. Typické projevy jazykových komunikátů a práce s nimi u žáka na 2. stupni
6. Typické projevy jazykových komunikátů a práce s nimi u žáka na 3. stupni
Těžiště výuky bude spočívat vedle teoretického poučení v práci s konkrétními žákovskými komunikáty vytvořenými v hodinách českého jazyka na ZŠ a SŠ.
Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s dosud nedostatečně akcentovanou problematikou speciální didaktiky českého jazyka pro žáky s SVP na 2. a 3. vzdělávacím stupni. Jedná se o interdisciplinární integrativní předmět, využívající jak poznatků vývojové psychologie a psychopatologie, tak poznatků didaktiky českého jazyka a psycholingvistiky. Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
|
|
||
Zakončení: Zápočet, podmínka - aktivní účast podle pokynů vedoucích semináře, odevzdání průběžně vytvářených oprav písemných prací - na posledním semináři 7.5.2019. Tolerují se dvě absence, jež není nutno omlouvat. Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
|
|
||
Literatura:
Eliášková, K. Specifické aspekty výuky českého jazyka na středních školách u žáků se zrakovým postižením. Praha : Vydavatelství Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, 2017.
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, Radana. Výuka českého jazyka u dětí se specifickými poruchami učení[online]. První. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2005. ŘEŘICHOVÁ, Vlasta. Český jazyk a literatura v systému vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami [online]. [cit. 2015-10-30]. Dostupné na: <http://konference.osu.cz/cestina/dok/2010/rerichova-vlasta.pdf>. KUCHARSKÁ, Anna, ŠMEJKALOVÁ, Martina, SCHNEIDEROVÁ, Soňa. Žák se vzdělávacími potřebami ve vzdělávacím předmětu český jazyk. Studijní opora. Dostupné na: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=3966 Kurikulární a legislativní materiály upravující vzdělávání osob se specifickými vzdělávacími potřebami - dle aktuálního stavu. Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
|
|
||
Zakončení: Zápočet, podmínka - aktivní účast podle pokynů vedoucích semináře, odevzdání průběžně vytvářených oprav písemných prací - na posledním semináři 7.5.2019. Tolerují se dvě absence, jež není nutno omlouvat. Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
|