PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná kultura a výchova III - O01321901
Anglický název: Art Culture and education III
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Umění > Dějiny umění
Prerekvizity : O01321900
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (04.02.2021)
Vývojový proces v umění od počátku 19.století do 1.pol. 20.století, vymezení vývojových etap. Počátky formování moderní výtvarsné kultury. Institucionální a formální vývoj směrem k modernímu paradigmatu uměleckého díla. Od klasicismu a širokého etablování akademického modelu, přes formování umělecké subjektivity v romantismu až po formální a sociální pohled realismu. Přechodné období od impresionismu do secese, modernismus přelomu století. Nástup avantgardy. Období mezi dvěma světovými válkami.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (04.02.2021)

Představeníí obecných problémů moderního umění a s ním spojené teorie a estetiky ve vztahu k výrazným příkladům konkrétní umělecké tvorby 19. a 1. pol. 20. století a základnímu umělecko-historickému rámci. 

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (04.02.2021)

* Základní studijní literatura:
1) ZHOŘ,I.Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : SPN, 1992.ISBN 80-04-25555-8
2) ŠAMŠULA,P; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5
3) DEMPSEYOVÁ, A.. Umělecké styly, školy a hnutí: Encyklopedický průvodce moderním uměním. Praha, Slovart, 2002.                                                                                                                                                                                   4.) Kol. aut. Dějiny českého výtvarného umění III (1+2) a IV (1+2), Praha Academia, 2001 a 1998.                                                                                                                                                                                                       5.)BOIS, Y.-A.,BUCHLOCH B., FOSTER H., KRAUSSOVÁ R. Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart, 2015.

 

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (04.02.2021)

seminář - Výuka probíhá formou semináře, spojeného s úvodní prezentací vybraných témat a následnou diskuzí. V rámci semináře rovněž dojde k návštěvě expozic Národní galerie a vybraných výstav (bude s předstihem upřesněno).

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (04.02.2021)

Plnění je realizováno prostřednictvím vypracování písemné práce v minimálním rozsahu 5 normostran na vybrané téma z poskytnutého seznamu a následné zodpovězení otázek pedagoga (je možné i elektronickou formou).

Je vyžadován poznámkový aparát, uvedení citací a použité literatury. 

 

V případě omezení či zrušení prezenční výuky na KVV bude výuka probíhat distanční formou prostřednictvím aplikace MS Teams (viz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/ )

Podmínky plnění předmětu zůstanou stejné jako je zmíněno výše. 

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Viktor Čech (04.02.2021)

Geneze moderního umění jako vyústění uměleckého vývoje v 19.století. Vývojové etapy do 2.světové války, jejich základní principy, tendence, uzlové body. Kvalitativní proměna "gramatiky", tektoniky a sémantiky výtvarných děl moderního umění. Specifické problémy interpretace výtvarného uměleckého díla.
Teorie:
1.1. Počátky formování moderní výtvarné kultury. Institucionální a formální vývoj směrem k modernímu paradigmatu uměleckého díla. Vývojový proces v umění od počátku 19.století do 1.pol. 20.století, vymezení vývojových etap. Počátky formování moderní výtvarsné kultury. Institucionální a formální vývoj směrem k modernímu paradigmatu uměleckého díla. Od klasicismu a širokého etablování akademického modelu, přes formování umělecké subjektivity v romantismu až po formální a sociální pohled realismu.
1.2. Přechodné období od impresionismu do secese, modernismus přelomu století a s ním spojené otázky uměleckého díla a pozice umělce. (Impresionismus, Post-impresionsmus, Symbolimsus, Secese, Modernistická archtiktura)
1.4. Nástup Avantgardy. Formování avatgardních skupin. Intermdediální tendence i nové formování paradigmat jednotlivých médií (Kubismus, Futurismus, Abstraktní tvorba, Dadaismus) 
1.5. Vývojové etapy moderního umění do 2.světové války: meziválečná avantgarda, okruh a vliv Bauhausu a další paralelní hnutí. Surrealismus. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK