PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Hlasová výchova II. - O01308109
Anglický název: Vocal Technique II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok3, semestr6 (pětileté studium ZŠ pecializace HV)
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Jana Veverková
Vyučující: Mgr. Sylvie Sasková
Je prerekvizitou pro: O01308110
Anotace - angličtina
The aim of the course is to develop singing skills, to develop creative skills based on singing improvisation. Course contents: Voice preparation: Acquisition of the basics of singing technique. The right singing attitude. Technique of Speech. Singing folk songs with compositional accompaniment (L.Janáček, V.Novák).
Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (07.09.2021)
Cíl předmětu
Záměrem pedagogické činnosti je další rozvoj pěveckých dovedností a interpretačních schopností plynule navazující na předchozí výuku v 1. ročníku
Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (07.09.2021)
Literatura

ASPELUND, D. L. O pěveckém umění. Praha: SNKLHU, 1955.

HOLEČKOVÁ, J. 500 pěveckých cvičení. Praha: Supraphon, 1973.

KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha: Supraphon, 1989. 

MARTIENSSENOVÁ–LOHMANOVÁ, F. Vzdělaný pěvec. Praha: KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5.

ROKYTA, J.; STOLAŘÍK, J.; ZENKL, L. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1990. ISBN 80-85029-13-8.

TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. 148 s. ISBN 80-7178-916-X.

VRCHOTOVÁ–PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7082-842-0.

Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (07.09.2021)
Požadavky ke zkoušce

1) Jednoduchá hlasová cvičení, vhodná k rozezpívání.

2) Provedení pěti uměleckých stylizací lidových textů a písní (L. Janáček, V. Novák aj.) v semestru, u zápočtu 1 skladba z tohoto repertoáru.

3) Pět umělých písní pro děti (zpíváno dětem) s klavírním doprovodem autora (J. Křička, A. Hába, J. Feld, I. Hurník, P. Eben, P. Jurkovič aj.), písničky z filmů, pohádek, tvorba Z. Svěráka, J. Uhlíře aj. s improvizovaným doprovodem. K zápočtu jedna vybraná z tohoto repertoáru.

4) Nácvik libovolně zvolené písně ve skupině s následným klavírním doprovodem studenta.

Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (07.09.2021)
Sylabus

Sylabus frekventovaných a průběžně osvojovaných pojmů a dovedností: 

1) Pěvecké dýchání- Fyziologie dechu, typy dechu, dechová opora. 

2) Rozvoj pěvecké rezonance, hlavový tón, plný tón, hlasové rejstříky.

3) Pěvecká artikulace, vyrovnání vokálů, neutralizace vokálů.

4) Vazba tónů, legato, tenuto, portamento, ripetuto.

5) Hudební artikulace.

6) Pěvecká cvičení určená k rozezpívání a k rozvoji hlasové techniky. Vokalízy.

7) Hlasová hygiena.

8) Dramaturgické zásady koncertních vystoupení, pravidla koncertního projevu.

9) Hlasová cvičení na rozezpívání.

Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (07.09.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK