|
|
|
||
Seminář je zaměřen na didaktiku literární výchovy (LV) a rozvoj čtenářství. V letním semestru se naučíme, jak učitel vybírá texty a co má dělat, aby jim sám porozuměl, když má naplánovat hodinu či dvouhodinu literární výchovy a průběžně vést děti ke čtenářství celoživotnímu. K tomu bude třeba přečíst několik základních příruček, v nichž se o čtenářství a čtenářské gramotnosti pojednává - k zápočtu bude každý mít z četby své osobní pracovní výpisky ve formátu, kterému se v semináři naučí a který pak může používat i v práci s dětmi. Naučíme se plánování pozpátku, k němuž bude třeba umět vyhmátnout z konkrétního textu LPDM zásadní otázku, velkou myšlenku nebo prožitek, určit si cíle hodiny a vytvořit zadání jako důkaz o žákově učení v hodině. K tomu pak si připravíme uspořádaný sled aktivit pro žáky pomocí různých metod podporujících čtenářské dovednosti a vztah. Nejprve se podíváme na video z výuky v 4.-5. ročníku, abyste viděli, jak může vypadat dobře vedená LV. Výuka v semináři bude často modelovat, jak se pracuje se žáky na 1.stupni. Pak budete pracovat na společné přípravě hodiny se společným textem, abychom vedli děti ke skutečnému čtení s porozuměním a prožitkem a rozvíjeli jejich čtenářství. Každý účastník bude mít společný plán opatřen svými vlastními vysvětlujícími komentáři. Části přípravy zkusmo v semináři realizujete, a pokusy budeme natáčet na video a poté reflektovat. Pak bude každý zpracovávat přípravu k textu, který si sám cílevědomě vybere pro děti v 4.-5. třídě. Svou přípravu si aspoň zčásti na svých kolezích zkusíte "odučit". Každý výstup budeme reflektovat a naučíme se tak podávat pozitivní zpětnou vazbu i přemýšlet o tom, proč co ve výuce děláme.
Během semestru provedete hospitaci u některého z vyspělých učitelů LV v školní praxi.
K tomu všemu budete se učit pečlivé výslovnosti a spisovnému vyjadřování (spisovnost a pravopis budou jednou z podmínek k zápočtu), výraznému předčítání, kultivovanému pohybu a demokratickému vztahu k žákovi. Uplatníte své znalosti literární teorie i LPDM a také své předchozí znalosti o pedagogice nebo o metodách výuky různého typu. Během semináře poznáte do hloubky některé opravdu současné knížky pro děti, a uvědomíte si, co dobrého ve čtení do vás vaši učitelé už vložili nebo co nestihli či neuměli.
Bude nutné být vždy přítomen a pracovat a také se připravovat s pomocí sítě i v době mezi semináři, protože se konají 1x za 14 dní. Seminář není možné "odsedět". Počítejte tedy s tím ve svých životních plánech na toto jaro.
V následujícím semestru budete se svými přípravami chodit na literárněvýchovnou praxi do 3.-5.ročníků ZŠ a tam budete mít výstupy a reflexe své práce. Předchozí ročníky si na praxi pochvalovaly, jak se jim důkladná příprava konaná v letním semestru vyplatila.
K zápočtu bude třeba mít úplnou docházku (jako do zaměstnání!), zapsané poznámky z četby odborných pramenů, dokončenou přípravu hodiny k zvolenému textu. Práce v semináři se bude prolínat se sdílením na síti, je nutné být počítačově gramotný a mít dospělou e-mailovou adresu obsahující vaše skutečné příjmení (typ pusinka01@seznam.cz se po 15. roce života už nepoužívá :-)
Poslední úprava: Hausenblas Ondřej, PhDr. (13.02.2019)
|
|
||
Požadavky k atestaci: - četba odborných textů, vč. zápisu osobních záznamů z četby Počet pokusů o zápočet: 3 Poslední úprava: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (07.02.2018)
|
|
||
Bude podávána v semináři a na speciální webové stránce skupiny. Každý účastník bude zároveň zkoumat literaturu pro děti na pultech knihkupectví tak, aby měl skutečný přehled o dnešní četbě (žádná Honzíkova cesta, Němý Bobeš ani Malý princ...)
Obnovený seznam literatury s funkčními linky, 6/2020 SIS k Literární výchova a čtení na 1. stupni, Ondřej Hausenblas Studijní literatury: HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304 HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M., ZMRZLÍK, M. Nápadník menteeho. Nový Jičín: KVIC, 2015. online cit. 2015-29-09. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304 HAUSENBLAS, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. Kritické listy 24, dostupné z https://kritickemysleni.cz/wp-content/uploads/2020/05/KL24_web.pdf KOL. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín, KVIC 2012, dostupné z https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. (hesla využitelná pro práci s LPDM) KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy 6, dostupné v knihovně PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007. (zejm. pasáže Pro učitele a pojmy potřebné pro LPDM)
HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Nákladem vlastním 2015. ISBN: 978-80-260-8165-4 web Čeština doopravdy http://zijurad.cz/cestinadoopravdy/ KOL. Gramotnosti ve vzdělávání. Praha, VÚP 2010. Dostupné z: https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Česká školní inspekce. 2010, dostupné z http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/flipviewerxpress.html http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty24_velkemyslenky Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (28.05.2020)
|
|
||
Práce v semináři bude využívat jak přímé účasti v setkáních, tak aktivit mezi nimi během 14 dnů. K tomu bude využíván e-mail a sítě. Produkty práce, reflexe, zápisky budou sdíleny po síti. V přípraváích hodin budete hojně využívat metod, kterým jste se naučili předtím, zejména aktivizujících metod pedagogického konstruktivismu. Mnohým se naučíte na místě tak, abyste jich ihned používali. Poslední úprava: HAUSEN/PEDF.CUNI.CZ (29.01.2014)
|
|
||
Sylabus: Model přípravy na hodinu LV s plánováním pozpátku Zásady pro výběr textu, jejich uplatnění pro přípravu hodiny, didaktický potenciál textu v praxi Cíle a důkazy o učení, reálnost a smysluplnost, formulace pro žáka, s pozorováním výuky v ZŠ Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi před čtením Klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi při čtení a klíčové aktivity směřující k cíli pro fázi po čtení Hlediska pro vyhodnocování vlastní přípravy i pro práci žáka Poslední úprava: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (07.02.2018)
|