|
|
|
||
Předmět představuje základní vhled do vysokoškolského studia českého jazyka. Cílem předmětu je systemizace základních jazykových informací a jejich zvládání podle interpretace aktuální bohemistické lingvistiky, kompletování, zopakování a praktické procvičení základních jevů jednotlivých jazykových rovin (pravopis, ortoepie, morfologie, slovní zásoba a tvoření slov, skladba v tradičním pojetí, styl), upevnění základní lingvistické terminologie a seznámení se základní odbornou literaturou, práce se základními jazykovými příručkami.
Obsahové celky (systemizace teoret. poznatků a jejich aplikace) – 12 výukových týdnů:
1. Jazykověda, její rozvrstvení, jazykové roviny.
2. Český národní jazyk a jeho útvary.
3. Norma, úzus, kodifikace.
4. Práce se základními jazykovými příručkami. Základní jazykovědná terminologie.
5. Konfrontace lingvistického a školského pojetí obsahu a interpretace odb. literatury.
6. Jevy pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického – systém a jeho aplikace.
7. Psaní zkratek a zkratkových slov, přejímání slov z cizích jazyků, psaní cizích slov.
8. Slovní zásoba, její hodnocení, slovotvorba.
9. Systemizace poznatků zvláště roviny lexikologické, morfologické a syntaktické.
10. Styl, vhodnost a přiměřenost ve volbě jazyk . prostředků.
11.–12. Komplexní jazykový rozbor, analýza a interpretace konkrétních textů z různých funkčních oblastí.
Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (14.09.2020)
|
|
||
Požadavky na KZ: Nepřítomnost na kterémkoliv testu bude omluvena pouze na základě lékařského potvrzení, jinak termín propadá. Náhradní test si studenti mohou dopsat po dohodě s vyučujícím.
Pořadí dílčích testů na seminářích (bude upřesňováno v průběhu semestru): 1. vyjmenovaní slova 2. pravopis cizích a přejatých slov 3. psaní předpon s-, z-, pravopis skupiny bě, pě vě, bje vje 4. souhrnná korektura 5. skloňování, gramatické kategorie podstatných jmen a sloves, jazykovědná terminologie 6. shoda přísudku s podmětem, interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí, psaní přímé řeči. 7. souhrnná korektura 8. zkratky, značky, koncovky přídavných jmen, psaní n/nn 9. souhrnná korektura
Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (14.09.2020)
|
|
||
Pravidla českého pravopisu. Pravdová, M., Svobodová, I. (eds.) Akademická jazyková příručka. Praha: Academia 2014 http://prirucka.ujc.cas.cz/ Studijní literatura pokryje teoretické i praktické jazykové učivo v rozsahu učebnic českého jazyka pro střední školy (M. Čechová a kol., Český jazyk pro 1.-4. ročník SOŠ, nebo J. Kostečka, Český jazyk pro 1.-4. ročník gymnázií). Prakticky lze jazykové znalosti procvičovat pomocí publikace M. Čechové a kol., Komplexní jazykové rozbory (např. Praha: SPN, 1996). Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (14.09.2020)
|
|
||
Požadavky na KZ: Nepřítomnost na kterémkoliv testu bude omluvena pouze na základě lékařského potvrzení, jinak termín propadá. Náhradní test si studenti mohou dopsat po dohodě s vyučujícím.
Pořadí dílčích testů na seminářích (bude upřesňováno v průběhu semestru): 1. vyjmenovaní slova 2. pravopis cizích a přejatých slov 3. psaní předpon s-, z-, pravopis skupiny bě, pě vě, bje vje 4. souhrnná korektura 5. skloňování, gramatické kategorie podstatných jmen a sloves, jazykovědná terminologie 6. shoda přísudku s podmětem, interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí, psaní přímé řeči. 7. souhrnná korektura 8. zkratky, značky, koncovky přídavných jmen, psaní n/nn 9. souhrnná korektura Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (14.09.2020)
|
|
||
Předmět představuje základní vhled do vysokoškolského studia českého jazyka. Cílem předmětu je systemizace základních jazykových informací a jejich zvládání podle interpretace aktuální bohemistické lingvistiky, kompletování, zopakování a praktické procvičení základních jevů jednotlivých jazykových rovin (pravopis, ortoepie, morfologie, slovní zásoba a tvoření slov, skladba v tradičním pojetí, styl), upevnění základní lingvistické terminologie a seznámení se základní odbornou literaturou, práce se základními jazykovými příručkami. Obsahové celky: 1. Jazykověda, její rozvrstvení, jazykové roviny. 2. Český národní jazyk a jeho útvary. 3. Norma, úzus, kodifikace. 4. Práce se základními jazykovými příručkami. Základní jazykovědná terminologie. 5. Konfrontace lingvistického a školského pojetí obsahu a interpretace odb. literatury. 6. Jevy pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického – systém a jeho aplikace. 7. Psaní zkratek a zkratkových slov, přejímání slov z cizích jazyků, psaní cizích slov. 8. Slovní zásoba, její hodnocení, slovotvorba. 9. Systemizace poznatků zvláště roviny lexikologické, morfologické a syntaktické. 10. Styl, vhodnost a přiměřenost ve volbě jazyk . prostředků. 11.–12. Komplexní jazykový rozbor, analýza a interpretace konkrétních textů z různých funkčních oblastí. Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (14.09.2020)
|