PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pragmatika pro učitele 1. st. ZŠ I - O01303248
Anglický název: Pragmatics for Teachers of the First Grade of Basic School I
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: PRUČ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OK0603106
Je prerekvizitou pro: OSOZ2C, O01303249, O01303SOZ, O01303SOZP, O01303SOZ1
Je záměnnost pro: OK0603106
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (24.05.2020)
Definice pragmatiky. Pragmatická analýza textu psaného, mluveného. Zdvořilostní princip verbální komunikace. Geoffrey Leech. Pojem tváře, Penelope Brown, Stephen Levinson. Zdvořilost, její kulturní zakotvenost, její jazykové formy. Zdvořilost ve školní komunikaci zaměřená na 1.stupeň ZŠ. Vzájemná zdvořilost v rodině malého školáka, její verbální i neverbální projevy. Projevy zdvořilosti v českých pohádkách i v pohádkách jiných etnik. Odlišná řečová etiketa etnika. Kooperační princip verbální komunikace a jeho každodenní narušování. Paul Grice. Implikatury a presupozice. Ukázky z textů prostě sdělovacího stylu. Nadsázka, mnohomluvnost, nepřesnost a lež v řeči malého školáka.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (24.05.2020)

HOFFMANNOVÁ, J. - MÜLLEROVÁ, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994

CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: PedF, 2010.

CHEJNOVÁ, p. (Ed.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace II. Praha: PedF UK, 2007 

LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000

MACHOVÁ, S. - Šamalová, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace. Praha: PedF UK, 2005, 2007

ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000

SAICOVÁ ŔÍMALOVÁ, L. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2014

http://cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=53848

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (24.05.2020)

Požadavky k zápočtu:

 

Prezentace zvoleného tématu v semináři, obsah prezentace odevzdat v tištěné formě. Témata: kooperační princip, zdvořilostní princip, řečová etiketa, zdvořilost ve škole, manipulace, neverbální komunikace ve škole.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (24.05.2020)

Studijní obor: učitelství 1.stupeň ZŠ

Kurz: Pragmatika I.

Ukončení: zápočet


Cíl kurzu: Naučit studenty pracovat s autentickými jazykovými materiály, ohodnotit obsahovou stránku projevů, odhalit manipulaci, pochopit skryté významy, zvládat řečovou etiketu.

Obsah kurzu: Pragmatická analýza textu psaného, mluveného. Zdvořilost, její kulturní zakotvenost, její jazykové formy. Kooperační princip verbální komunikace a jeho každodenní narušování. Implikatury a presupozice. Komunikační strategie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK