|
|
|
||
Cílem předmětu je společné hledání a přemýšlení o kvalitě školy, kvalitě vzdělávání a kvalitě vzdělavatelů. Pozornost bude věnována také praktickým aspektům spojeným s výkonem profese učitele - začínající učitel a jeho integrace do učitelského sboru, specifika práce třídního učitele, konfliktní situace a jejich řešení, podpora učitele při dalším zvyšování jeho pedagogických kompetencí, základní legislativa vztahující se k praktickému výkonu profese (problematika bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, omlouvání absencí, výchovná opatření, ochrana osobních údajů, vedení dokumentace). Získané znalosti využijí studující při řešení modelových situací vztahujících se k uvedené problematice. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (14.01.2022)
|
|
||
NÁSTUP DO ŠKOLY - Nástup do školy a pracovněprávní souvislosti (pracovní smlouva, úvazek, pracovní doba, pracovní náplň, přímá a nepřímá pedagogická činnost, kvalifikace a aprobace, dovolená, samostudium atd.) - Základní organizační struktura školy - Co by měl znát pedagogický pracovník - školní řád, vnitřní řády školských zařízení, bezpečnost žáků, postup v případě úrazu atd. ZAČÍNAJÍCÍ UČITEL - Nástup – seznámení s ŠVP, tematickými plány, fungování předmětových komisí atd., obvyklé činnosti při nástupu - Vedení dokumentace – třídní knihy a další pedagogická dokumentace, IVP atd. - Kdo má co ve škole na starosti – výchovný poradce, metodik prevence atd. - Role uvádějícího učitele - Aktérství – aktivní spoluúčast na utváření organizace (stanoviska, rozhodnutí, návrhy, ovlivňování dění ve škole) - Spolupráce mezi učiteli TŘÍDNÍ UČITEL - Předpokládané kompetence u třídního učitele – psychodidaktické, komunikační, organizační, poradenské, diagnostické a intervenční - Specifika náplně práce třídního učitele (z hlediska vedení dokumentace, bezpečnosti, ochrany osobních údajů, organizace vč. např. omlouvání absencí, výchovných opatření, uvolnění z určitého předmětu atd.) - Role třídního učitele ve vztahu k ostatním učitelům v dané třídě – koordinace, konzultace, žáci s SVP - Negativní výchovné jevy ve třídě - Komunikace s rodiči a zákonnými zástupci žáků VEDENÍ A ŘÍZENÍ ŠKOLY, KONTROLNÍ ČINNOSTI - Ředitel školy - Styly vedení - Vize a cíle školy, koncepce rozvoje - Řízení/vedení, delegování, coaching, mentoring, týmová práce, councelling - Pedagogická rada, školská rada - Škola jako učící se organizace - Kontrolní činnosti ROZVOJ UČITELE - Práce učitele z pohledu vedení školy (očekávání) - Motivace - Proces plánování, organizování a rozhodování - Podpora učitele při zvyšování jeho pedagogických kompetencí – DVPP, supervize, mentoring - Hospitace, 360° zpětná vazba ŠKOLA JAKO SYSTÉM, KULTURA A IMAGE ŠKOLY - Formální a neformální vztahy - Zakázka společnosti na vzdělávání a výchovu zadaná prostřednictvím státu vs. marketingová filosofie řízení a tržní akcent - Image školy – obecné povědomí o škole vyjadřující prestiž, renomé školy (hodnocení školy pedagogickými pracovníky i laickou veřejností) - Kultura školy - Projektová činnost a fundraising pro pedagogické pracovníky (popis mechanismu projektování, plánování a realizace projektových aktivit) - Škola z pohledu obce - Inkluze Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (14.01.2022)
|
|
||
Zpracování řešení modelové situace vztahující se k jednomu z témat (viz sylabus).
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (14.01.2022)
|