|
|
|
||
Přednáška je zaměřena na shrnutí a ucelení poznatků společenských věd, které jsou předpokladem pro didaktickou analýzu socio ekonomických témat geografie vzdělávací oblasti člověk a jeho svět.
V seminářích se na vybraných společenskovědních tématech (učiva socio ekonomické geografie a finanční gramotnosti) studenti seznamují s ukázkami různých metod práce, vyhodnocují jejich cíle a hledají další možnosti rozvíjení požadovaných dovedností u žáků.
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (03.02.2019)
|
|
||
Literatura: přednášky Pojetí předmětu Proměny primárního vzdělávání v ČR, 9. kapitola Společenskovědní vzdělávání str. 209 - 222, V. Spilková a kol., Portál 2005 Cyklus roku a slavení Svátky světových náboženství, R. Kirste, H. Schultze, U. Tworuschka, Vyšehrad 2002, Seznamte se …Islám, Z. Sardar, Z. A. Malik, Portál 2004 Liturgický rok, A. Adam, Vyšehrad 2002 Vánoce v lidové kultuře, V.Frolec,Vyšehrad 1990 Evropské vánoce, E. Večerkoví, Vyšehrad 2010 Velikonoce v lidové kultuře, V. Frolcová, Vyšehrad 2002 České zvyky a obyčeje, A.Vondrušková, Albatros 2004 Vývoj měst HOFFMAN, J.: Středověké město. Praha: NLN, 2009. Horská, Maur, Musil: Vznik velkoměsta, Praha. Paseka 2002 Sociologie rodiny Ivo Možný: Rodina a společnost, Praha, Slon 2006, J. Horský, M. Seligová: Rodina našich předků, knižnice dějiny a současnost 1996, F. Singley Sociologie současné rodiny, Portál 1999
semináře PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. HOLEČEK, M.: Zeměpis České republiky -- Učebnice pro střední školy. Praha: Česká geografická společnost,.2009. KOLEJKA, J.: Nauka o krajině. Geografický pohled a východiska. Praha: Academia, 2013. HOFMANN, E.: Integrované terénní vyučování. Brno: Paido, 2003. HUTCHINGS, M.: Nápady pro vlastivědu. Praha:Portál, 1996. BARRETT, M., BUCHANAN-BARROW, E Children's Understanding of Society. Hove: Psychology Press, 2004. BERTI, A.E. Children´s understanding of society: psychological studies and their educational implications. In: Nasman, E.; Ross, A.: Children´s understanding in the new Europe. Trentham books 2002 s. 89-107. staženo http://cice.londonmet.ac.uk/publications. 2009. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. LEISER, D.; HALACHMI, R.B. Children´s understanding of market forces. Journal of economic psychology. Elsevier b.V. 2005. www. sciencedirecr.com, staženo 2009. PIKE, G.; SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I, II. Praha: Portál 2000. VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008. ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál 1998.
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (03.02.2019)
|
|
||
Forma zkoušky je písemná Studenti prokáží znalosti vývoje pojetí předmětu, obsahu témat kulturně antropologických (z přednášek) a socioekonomické geografie, dovednosti dílčích kroků didaktické analýzy u dalších společenskovědních témat (ekonomie, politické učivo a historie).
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (03.02.2019)
|
|
||
1. Poznávání místa v čase, kulturněhistorické dědictví, památky jako propojení s minulostí 2. Osídlení české krajiny, předpoklady vzniku sídel a jejich funkce v krajině 3. Práce v terénu: památky Nového města pražského 4. Orientace v prostoru, konstrukce plánu a kognitivní vývoj dětí mladšího školního věku 5. Mapa, možnosti záznamu výškových poměrů krajiny do map, konkrétní a abstraktní myšlení, demonstrační úlohy 6. Přírodní prostředí a hospodářské aktivity člověka, druhy a typy půd, zemědělství a jeho předpoklady 7. Lokalizační faktory průmyslu, ekonomické zdroje v minulosti a dnes 8. Industrializace a urbanizace, jejich ekonomické a sociální důsledky 9. Ekonomické vzdělávání a myšlení dětí 10. Diagnostika dětských porozumění, konceptuální změna 11. Ekonomické rozhodování a jeho důsledky, potřeby a přání x ekonomické zdroje 12. Evaluace kurzu Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (03.02.2019)
|