PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Didaktické situace ve vyučování matematice - O01110513
Anglický název: Didactic situations in the teaching of mathematics
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015 do 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Marie Tichá, CSc.
Vyučující: Mgr. Jana Macháčková, Ph.D.
Mgr. Marie Tichá, CSc.
Anotace -
Kurz bude zaměřen na přípravu studentů na vstup do učitelské praxe. Budeme se snažit propojit a doplnit poznatky dosažené v průběhu dosavadního studia matematiky a didaktiky matematiky ve studenty vybraných oblastech a získat ucelený pohled na matematické vzdělávání v 1.-5. ročníku ZŠ. Studenti by si měli ujasnit přínos jednotlivých tématických okruhů a jejich provázanost.
Poslední úprava: Macháčková Jana, Mgr., Ph.D. (06.09.2020)
Cíl předmětu -

Cílem předmetu je rozvíjení profesní kompetence budoucích učitelů 1. stupně základní školy. Zvláště prohlubování (a) matematických poznatků a didaktických přístupů k nim, (b)uplatňování těchto poznatků ve vyučovací praxi.

Poslední úprava: Macháčková Jana, Mgr., Ph.D. (06.09.2020)
Literatura -

Hejný, M., Kuřina F. Dítě, škola a matematika. Portál, Praha, 2001.

A. Hošpesová. N. Stehlíková, M. Tichá (eds.) Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Č. Budějovice, 2007.

Kuřina, F. a kol. Matematika a porozumění světu. Academia, Praha, 2009.

Různé učebnice a sbírky úloh

Vybrané texty z publikací dostupných na www.suma.jcmf.cz, zvláště z:

Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky

Učební texty pro ESF

 

Poslední úprava: Macháčková Jana, Mgr., Ph.D. (06.09.2020)
Metody výuky -

Seminář

Kolektivní reflexe. Diskuze.

 V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat
prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů v Moodle nebo na Google Disku

b) bude organizována online výuka G - suit, přičemž
bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je
přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta."

Poslední úprava: Macháčková Jana, Mgr., Ph.D. (06.09.2020)
Požadavky ke zkoušce

Aktivní účast na semináři nebo v případé přechodu na distanční výuku.

Písemné vypracovávání úkolů podle požadavků průběžně zadávaných na semináři.

 

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě bude výuka organizována  v  G- suit v čase původní prezenční výuky. K udělení zápočtu bude kromě písemného vypracování úkolů vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.

Poslední úprava: Macháčková Jana, Mgr., Ph.D. (11.09.2020)
Sylabus -

Obsah vzdělávání jako systém propedeutik. Tématické okruhy: Čísla a početní operace; Vztah celek - část; Závislosti; Práce s daty; Geometrie.Vyhledávání prostředí stimulujících probírání určitého tématu (a naopak - které téma je vhodné probírat v určitém prostředí).
Úlohy vyrůstající z reálných situací. Otevřené úlohy. Řešení úloh a tvoření úloh. 

Poslední úprava: Macháčková Jana, Mgr., Ph.D. (06.09.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK