PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Pokročilá 3D grafika pro film a hry - NPGR010
Anglický název: Advanced 3D graphics for film and games
Zajišťuje: Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština, angličtina
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://cgg.mff.cuni.cz/courses/advanced-3d-graphics-for-movies-and-games/
Garant: prof. Dr. techn. Alexander Wilkie
Vyučující: Darryl Gouder, M.Sc.
RNDr. Tomáš Iser, Ph.D.
Třída: DS, softwarové systémy
Informatika Bc.
Informatika Mgr. - volitelný
M Mgr. MMIB
M Mgr. MMIB > Povinně volitelné
Kategorizace předmětu: Informatika > Počítačová grafika a geometrie
Je neslučitelnost pro: NPGX010
Je záměnnost pro: NPGX010
Anotace -
Přednáška volně navazuje na Počítačovou grafiku II (NPGR004) a je určena pro vážné zájemce o počítačovou grafiku. Pokrývá moderní oblasti realistické syntézy obrazu: zobrazovací rovnice, Monte Carlo metody (sledování cest, fotonové mapy atd.) a dále podává stručných přehled o dalších vybraných tématech z pokročilé počítačové grafiky, jako např. výpočetní fotografie, HDR a mapování tónů, simulace zvuku, inverzní kinematika, skinning, motion capture, dynamika pevných těles a kapalin.
Poslední úprava: G_I (26.05.2011)
Podmínky zakončení předmětu -

Pro udělení zápočtu je třeba odevzdat vypracované úlohy a to tak, že student získá alespoň 50% bodů ze všech úkolů dohromady.

Dále je povinností složit zkoušku a to tak, že ze všech zkouškových otázek student získal alespoň 50% bodů a celkový součtový bodový zisk (domácí úlohy + otázky) je alespoň 55% bodů.

Poslední úprava: Iser Tomáš, RNDr., Ph.D. (01.09.2025)
Literatura -

Pharr M., Jakob W., Humphreys G.: Physically Based Rendering: From Theory To Implementation. The MIT Press; 4th edition, 2023.

https://www.pbr-book.org/4ed/contents

Pharr M., Jakob W., Humphreys G.: Physically Based Rendering: From Theory To Implementation. Morgan Kaufmann; 3rd edition, 2016.

http://www.pbr-book.org/3ed-2018/contents.html

Veach E.: Robust Monte Carlo Methods for Light Transport Simulation, Ph.D. dissertation, Stanford University, 1997.

Poslední úprava: Iser Tomáš, RNDr., Ph.D. (01.09.2025)
Sylabus -

1. Teorie zobrazování:

Radiometrické veličiny, BRDF, lokální a globální zobrazovací rovnice.

2. Zobrazování metodami Monte Carlo:

Metody Monte Carlo pro integraci a řešení integrálních rovnic, kombinované estimátory. Aplikace na zobrazovací rovnice: sledování cest, obousměrné sledování cest, fotonové mapy, caching osvětlení.

Poslední úprava: Křivánek Jaroslav, doc. Ing., Ph.D. (03.09.2019)
Vstupní požadavky -

Předmět je určen primárně pro studenty magisterského studia (již od 1. ročníku), ale je možné si jej zapsat i ke konci bakalářského studia. Očekávají se základní znalosti počítačové grafiky zhruba na úrovni předmětů NPGR003 a NPGR004 z bakalářského studia a základní znalosti integrálů a pravděpodobnosti (což je potřeba pro Monte Carlo rendering). Nicméně žádné formální požadavky nejsou a předmět si může dle svého uvážení zapsat jakýkoli student.

Poslední úprava: Iser Tomáš, RNDr., Ph.D. (01.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK