PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ekologie - MB170P75
Anglický název: Ecology
Český název: Ekologie
Zajišťuje: Katedra ekologie (31-162)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Linda Nedbalová, Ph.D.
Vyučující: prof. RNDr. Tomáš Herben, CSc.
doc. RNDr. Linda Nedbalová, Ph.D.
Neslučitelnost : MB160P08, MB162P47
Je neslučitelnost pro: MB160P08, MB162P47
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout program přednášek 2024.xls Harmonogram přednášek doc. RNDr. Linda Nedbalová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Linda Nedbalová, Ph.D. (16.02.2023)
Definice a vymezení ekologie. Abiotické a biotické faktory, podmínky a zdroje. Základní rozdíly mezi terestrickými a vodními ekosystémy. Limity tolerance, optimum, ekologická nika. Populace: definice, mortalita a natalita závislá na hustotě, růst a jeho regulace, modely růstu populace s přerušovaným/kontinuálním rozmnožováním. Zdroje, jejich využití, pojem rovnováhy. Kompetice, predace a mutualismus. Společenstvo: druhová rozmanitost, stabilita, role disturbance, sukcese, osidlování ostrovů, role zásobníku druhů. Ekosystém: tok energie, trofická struktura, účinnost transformace, primární produkce, sekundární produkce, dekomposice, koloběh hmoty (uhlík, dusík, fosfor, těžké kovy, organické kontaminanty prostředí). Člověk a biosféra: změny globální lidské populace, zdroje, dodatková energie.


Přednáška probíhá prezenčně.
Odkaz na kurz v Google Classroom: https://classroom.google.com/c/NTkzMzMwNzg2NDU0?cjc=yfdtnjx




Obecně si myslíme, že nemá moc cenu přeříkávat u tabule (nebo u presentace, což je ještě horší) to, co je zřejmé z knih. Naopak se domníváme, že má cenu se soustředit na věci důležité, problematické a širšího dosahu. Současně považujeme za důležité a umožnit studentům aktivní účast a poskytnout jim zpětnou vazbu i v bakalářském stupni studia. Proto počínaje školním rokem 20/21 povedeme přednášku Ekologie způsobem inspirovaným tím, čemu se někdy říká "flipped classroom".

Celý cyklus bude probíhat takto:

• Ke každé lekci bude dopředu znám seznam otázek/problémů, jimž se budeme věnovat. Od účastníků přednášky očekáváme, že si materiál k těmto otázkám předem přečtou v učebnici (typicky Begon et al.) nebo vyhledají v doporučené literatuře.
• Současně očekáváme, že si účastníci přečtou odborný článek vztahující se k tématu (jejichž seznam je k disposici na začátku celého cyklu). Články typicky budeme vybírat z periodik typu Vesmír, Živa nebo Fórum ochrany přírody.
• Každá lekce pak bude mít tři části:
o diskuse s posluchači nad tématy/otázkami a naše odpovědi na dotazy studentů k tématu (očekáváme, že účastníci budou mít dotazy připraveny) – délka bude záviset na množství a povaze dotazů (celkem tak 15-20 min);
o naše vlastní přednáška, v níž nebudeme opakovat, co je v doporučené literatuře, ale zdůrazníme zásadní věci a souvislosti a jejich praktické dopady (v délce max. 20-30 min) a budeme hojně používat různé interaktivní prvky (wordclouds, polls ap.);
o diskuse nad články. Ke každému článku máme připraveny otázky. Posluchači napřed budou diskutovat otázky v malých skupinách o 3-4 lidech (každá skupina jednu otázku; ca. 10-15 min). Potom bude následovat všeobecná diskuse, kdy jednotlivé skupiny představí ostatním výsledky svého hledání odpovědí na tyto otázky (ca. 25-30 min).
• Účast na přednáškách je samozřejmě na volbě studentů, ale za práci s texty článků je možné získat body ke zkoušce.

• Zkouška bude mít dvě části:
o otázky k systematické části přednášky, tj, vycházející primárně z učebnice Begon et al., doplněné zásadními věcmi a souvislostmi, zmíněnými na přednáškách
o otázka k jednomu z odborných článků diskutovaných na přednášce


Studenti budou mít k disposici tyto materiály:

• učební texty (zejména Townsend et al.)
• Otázky/problémové okruhy k jednotlivým lekcím
• Odborné články k jednotlivým lekcím (typicky články z Vesmíru, Živy nebo Fóra ochrany přírody)
• Otázky k těmto článkům
• Presentace k jednotlivým přednáškám.


Přehled témat jednotlivých přednášek je v souboru se jménem ekoprogram*.xls

Literatura -
Poslední úprava: prof. RNDr. Tomáš Herben, CSc. (17.02.2022)

Základní literatura v češtině:

TOWNSEND C.R., BEGON M., HARPER J.L. 2010: Základy ekologie. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc. Shrnující přehledová knížka, obsahující všechny základní oblasti ekologie, jejíž znalost u zkoušky předpokládáme. Je stručným výtahem z následující knihy. 

BEGON M., HARPER J.L., TOWNSEND C.R. 1997: Ekologie. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc. Důkladná učebnice (ale v detailech už trochu zastaralá - ne ve faktech, ale spíš v důrazech). 

STORCH D., MIHULKA S. 2000: Úvod do současné ekologie. Portál, Praha. Čtivá, ale nepovrchní kniha dvojice českých autorů. Moc pěkná. Jejím jediným nedostatkem je obtížnější dostupnost.

TKADLEC E. 2008: Populační ekologie. Portál, Praha. Vynikající kniha domácí produkce - krom vlastní ekologie populací obsahuje i části věnované interakcím mezi populacemi.



Starší české učebnice (k případné konzultaci) jsou:

ODUM E.P. 1977: Základy ekologie. Academia, Praha.
LOSOS B. 1984: Ekologie živočichů. SPN, Praha.
SLAVÍKOVÁ J. 1986: Ekologie rostlin. SPN, Praha.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. RNDr. Tomáš Herben, CSc. (17.02.2022)

Písemná zkouška (osm otevřených otázek).

 

Ke zkoušce očekáváme následující:

 

(*) přednášená témata  (viz vyvěšené syllaby na této stránce)

(*) Základy ekologie (Townsend et al.)

(*) Články diskutované na jednotlivých přednáškách

 

Očekáváme zejména znalost základních pojmů (tím nemyslíme definice slov, ale spíš schopnost se v nich orientovat a pracovat s nimi) a souvislostí mezi nimi.

 

Naše komentáře k wikipedickým heslům dáváme jako pomůcku, a nechceme tím naznačit, že rozsah hesel je právě to, čeho znalost bychom očekávali

Sylabus
Poslední úprava: prof. RNDr. Tomáš Herben, CSc. (10.02.2014)

viz přiložené soubory.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK