Přednáška je věnována základním pojmům a způsobům uvažování v ekologii, speciálně pak v ekologii
společenstev. Důraz je kladen na postupy vedoucí v ekologii společenstev od kladení obecných otázek přes jejich
formalizaci až k testování hypotéz. Přednáška probíhá poloseminární formou, její součástí bude kromě vlastních
lekcí i četba a diskuse klasické literatury z ekologie společenstev, práce s počítačovými modely v prostředí jazyka
R i vystoupení studentů. Základní znalost prostředí R je proto užitečná, ale protože všechny funkce pro práci jsou připraveny předem, rozhodně není nezbytná.
Pokud jsou přítomni zahraniční studenti (nebo si to frekventanti přejí) probíhá výuka v angličtině.
Každá přednáška má tyto části:
(*) čtení a diskuse literatury (viz tabulka - v souborech k přednášce). Očekáváme, že všichni si přečtou jeden článek pořádně, a druhý lehce pustí přes palec (aby věděli o čem bude řeč). Během přednášky pak čtenáři jednoho článku (jako skupina) představí článek druhé skupině (a budeme o něm společně diskutovat). Při čtení a diskusi článku je třeba zejména věnovat pozornost tomu, (i) co chtěli autoři vědět a proč to chtěli vědět (souvislosti), (ii) jak to udělali (rámcová metodika; někdy je možné různé detaily přeskočit), (iii) co v principu zjistili a (iv) co to znamená (tj. jak přispívají do oněch souvislostí). Někdy ke článkům zkusíme dopředu vymyslet otázky, jichž by bylo obzvlášť záhodno si všimnout. Nepřipravujte si žádné presentace, na přednášce ještě dáme prostor pro to, aby jednotlivé skupiny "daly hlavy dohromady" a rozmyslely si, co vlastně je důležité ke sdělení. (Čas na čtení článku tam ale nebude, čili určitě čtěte doma!)
(*)vlastní přednáška v trvání asi tak hodinu až hodinu a půl, kdy se pokusíme shrnout zásady a pojmy z příslušného tématu (opět v tabulce níže)
(*) po přestávce následuje ca. hodinové praktikum s modely v prostředí R (všechny skripty jsou k disposici na síti, čili je možné s nimi pracovat i mimo přednášku) Shiny aplikace pro praktikum jsou zde: https://saileesakhalkar.github.io/communityecology/models/
Přednáška běží ve středu od 9,00 (přibližně do 12,00 až 12,30, podle toho jak nás to bude bavit) v posluchárně ÚŽP (B12) v prvním mezipatře, Benátská 2.
Důležité soubory na tomto serveru:
2021En_out.xls obsahuje časový rozpis přednášky, a články ke čtení na jednotlivé lekce.
References.doc obsahuje citace článků ke čtení a rozšiřující literaturu.
SyllabusEN.doc obsahuje podrobný syllabus přednášky.
Shrnutí několika základních témat (logistický růst, dravec kořist, ostrovní biogeografie) je zde: https://www.youtube.com/watch?v=IVI_3WI4kd8
Poslední úprava: Herben Tomáš, prof. RNDr., CSc. (01.04.2022)
We begin on Monday, 1 June, Seminarium of the Dept of Botany (lecture room BB, 2nd floor, at the end of the corridor) at 9,30.
The course aims at presenting major concepts in the current ecological thinking, mainly at interspecific and community levels. It has a strong theoretical component. It is organized as a hands-on course, with interactive paper reading and discussions, and modelling of ecological concepts in the R environment. Students are expected to read papers for each lecture in advance (see the file 2019En.xls, which lists papers to be read for each lesson).
The lectures are in Czech or English. As a rule, English is used when Erasmus or other students not speaking Czech are present.
Each lesson has these parts:
(*) reading and paper discussion (for papers to be read for each lesson, see 2017En.xls). We expect that everybody will read one paper thoroughly, and have a look at the other paper. At the lesson, we will give some time (10-15 mins) to each group to discuss the paper among themselves. Then each group will present the paper to the other group (no formal presentation, but whiteboard-marker system welcome). The presentation should primarily concentrate on (i) what the authors wanted to know and why it was interesting (context)(ii) how they did it (overview of the methodology; details need not be discussed), (iii) basic findings, and (iv) what does it mean (how the findings contribute to the questions at the beginning). Group A: surnames begin with A-M, Group B: surnames begin with N-Z
(*) lecture by one of us, where we will present concepts and ideas from the given topic (1 to 1.5 hrs)
(*) practicals with R functions illustrating some of the phenomena from the given topic (ca 1 hr). Knowledge of the R environment is helpful, but not strictly necessary (as all functions and scripts are available in advance, and only minor modifications are necessary to make the whole thing run). Shiny applications for the practicals are here: https://saileesakhalkar.github.io/communityecology/models/
The course takes place on Wednesdays from 9 to 12:00 or 12:30 (depending how we manage and how the participants enjoy it) in B12 at Benátská 2.
Important files on this server:
2021En_out.xls contains the time schedule of the current year and papers to be read for individual lessons
References.doc contains bibliographic references for these and some other papers.
SyllabusEN.doc contains a syllabus of the course.
Summary of several basic concepts (logistic growth, predator-prey, island biogeography is here https://www.youtube.com/watch?v=IVI_3WI4kd8 (in Czech only)
https://saileesakhalkar.github.io/communityecology/models/ lists the Shiny applications for the practicals (built by Sailee Sakhalkar).
Poslední úprava: Herben Tomáš, prof. RNDr., CSc. (01.04.2022)
Požadavky ke zkoušce -
Ústní zkouška spojená s obhajobou eseje na zvolené téma.
Poslední úprava: Herben Tomáš, prof. RNDr., CSc. (10.03.2017)
Write an essay in which you will use the perspective of the course on a topic of your researc/diploma thesis/etc. We expect a formal (not necessarily mathematical or implmeneted on a computer - verbal analysis in sufficient if there is enough analytical rigor) analysis of the ecological system you are working on/interested in, discussion of state variables, relationships among them. Discuss why such model (if implemented) could be helpful and what kinds of questions it can help to raise/answer.
Further, we expect that each participant will read the assay of somebody else, and be able to point out its strengths and weaknesses, and ask a few (good!) questions that should stimulate the author to further thinking/development/analysis.
At the exam, they should present briefly (<5 mins) the main concepts of the essay and respond to questions both of the "referee" and by ourselves. We also will be asking a few questions (from the syllabus) to make sure that you understand the key concepts of ecological theory and community ecology.
Poslední úprava: Herben Tomáš, prof. RNDr., CSc. (10.03.2017)
Sylabus -
Podrobný sylabus je v souboru SyllabusEN.doc.
Úvodní přednáška: Co je a k čemu je dobrá ekologická teorie. O čem je ekologie společenstev. Dynamika a stabilita společenstev, rovnovážné a přechodové chování, dynamické modely Nerovnovážné procesy v dynamice společenstev. Povaha časové a prostorové variability prostředí. Kompetice o zdroje. Metapopulační dynamika. Dynamika společenstev sesilních organismů. Vztahy mezi více trofickými úrovněmi, modely dravec a kořist, trofické kaskády. Povaha časové a prostorové variability populačních četností. Geometrie prostorové distribuce, rozložení populačních četností. Zákonitosti biologické diversity. Nulové modely a jejich využití, modely dynamiky biodiverzity - ostrovní teorie, Hubbellova neutrální teorie. Jedinec a prostředí v evolučním čase. Druhy nejsou stejné: vlastnosti druhů a jejich fylogeneze. Některé metodologické zásady v ekologii společenstev.
Poslední úprava: Herben Tomáš, prof. RNDr., CSc. (10.03.2017)