Poslední úprava: PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. (28.10.2019)
V tomto se kurzu posluchači seznámí se základními poznatky z oboru psychologie. Z množství odborných informací budou vybírána témata se zaměřením na využití v pastorační péči. Základním pilířem výuky bude vývojová psychologie, k níž budou postupně přiřazována témata z psychologie osobnosti a z psychologie obecné, sociální a pedagogické tak, jak budou souviset s probíraným vývojových obdobím. Při výuce bude kladen důraz nejen na teoretické zvládnutí daných oblastí, ale hlavně na aplikaci těchto teoretických poznatků v praxi.
Poslední úprava: PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. (28.10.2019)
In this course, students will learn the basic knowledge of psychology. Topics focusing on the use in pastoral care will be chosen from a wealth of expert information. The basic pillar of the course will be developmental psychology, which will be gradually assigned topics from personality psychology and general, social and pedagogical psychology as they will be related to the developmental periods discussed. During the course, the emphasis will be put not only on the theoretical mastery of the given areas, but mainly on the application of these theoretical knowledge in practice.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. (28.10.2019)
Cílem předmětu je získání základní orientace ve vybraných psychologických oborech, s důrazem na aplikaci těchto teoretických poznatků v praktickém životě.
Poslední úprava: PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. (28.10.2019)
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to obtain basic orientation in selected psychological fields, with an emphasis on the application of these theoretical knowledge in practical life.
Literatura -
Poslední úprava: MUDr. Mgr. et Mgr. Ludmila Bartůšková, Ph.D. (28.11.2019)
Povinná literatura:
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. Vágnerová, M.: Úvod do psychologie. Praha: Karolinum, 1999. Drapela, V. J.: Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister-Principal, 2002. Fontata, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Kratochvíl, S.: Manželská terapie. Praha: Portál, 2000. Kratochvíl, S.: Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1997 a novější vyd.
Doplňková literatura:
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada, 2006.
Říčan, P. Cesta životem. 3. vyd. Praha: Portál, 2014.
Poslední úprava: PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. (28.10.2019)
Eysenck, M., W. Fundamentals of Psychology. Psychology Press, 2009.
Harris, M., Student's Guide to Developmental Psychology, Taylor & Francis Ltd, 2014.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. (28.10.2019)
Zpracování eseje (v rozsahu alespoň dvě normostrany), kde konkrétní životní příběh (ať již vlastní nebo "vypůjčený" od známých, z literatury,umění...)bude reflektován z pohledu teoretických znalostí získaných v kurzu. Je možné si vybrat jakékoliv životní období. Vytištěný elaborát je nutno odevzdat alespoň 14 dní před termínem zápočtu. Ověření znalostí proběhne formou testu či ústního zkoušení.
Poslední úprava: PhDr. Petra Oulíková, Ph.D. (28.10.2019)
Essay processing (at least two standard pages), where the specific life story (whether own or "borrowed" from friends, literature, art ...) will be reflected in terms of theoretical knowledge acquired in the course. It is possible to choose any life period. The printed paper must be submitted at least 14 days before the credit deadline. Verification of knowledge will take the form of test or oral examination.
Sylabus
Poslední úprava: MUDr. Mgr. et Mgr. Ludmila Bartůšková, Ph.D. (12.08.2019)
Vymezení pojmu psychologie, přehled hlavních disciplín, metody.
Obecná charakteristika psychického vývoje, periodizace lidského života (včetně dle E. Eriksona)
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období z pohledu vývojové psychologie
Předškolní věk, školní zralost a připravenost, mladší školní věk.
Pubescence, adolescence
Dospělost, včetně známek psychické zralosti, gender problematika.