PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika - KPED002
Anglický název: Pedagogy
Zajišťuje: Katedra systematické a pastorální teologie (26-KSPT)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:9/0, --- [HS]
letní s.:9/0, Zk [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D.
Záměnnost : KPED101
Je korekvizitou pro: KPED004
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (05.02.2013)
Kurz zahrnuje všeobecný úvod do pedagogiky a vybrané otázky moderní pedagogiky. Obsah:
Základní terminologie v pedagogice, pedagogické obory a předmět pedagogiky, cíle edukace. Žák/student jako subjekt edukace a učitel jako edukátor. Kurikulum: základní teorie, možnosti vzniku, obsah edukace.
Kurz musí být navštěvován před kurzem katechetiky a didaktiky náboženské výchovy.
Kurz je zakončen písemným testem.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (05.02.2013)

Cílem je získat všeobecný přehled o Pedagogice jako vědním oboru, základních teoriích, metodách a postupech.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (05.02.2013)

* Základní literatura:
PRŮCHA Jan, Moderní pedagogika, Praha : Portál 1997 nebo pozdější.

* Doporučená literatura:
BLOOM Benjamin S., Taxonomy of Educational Objectives, New York : Longman 1984.

BREZINKA Wolfgang, Filozofické základy výchovy, Praha : Zvon 1996.

GIUSSANI Luigi, Riziko výchovy , Praha : Zvon 1996.

GRECMANOVÁ Helena et al., Obecná pedagogika I.+II., Olomouc : HANEX 2002.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele a rodiče.

KYRIACOU Christ, Klíčové dovednosti učitele, Praha : Portál 1996.

NAKONEČNÝ Milan, Motivace lidského chování, Praha : Academia 1996.

PRŮCHA Jan, Alternativní školy a inovace ve vzdělání, Praha : Portál 2001.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (05.02.2013)

¨Jednotlivá témata jsou představena formou přednášky, je zařazena též diskuse k probírané látce.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (05.02.2013)

Kurz je zakončen písemným testem (znalost z přednášek a povinné literatury).

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (05.02.2013)

Jednotlivá témata (nemusí odpovídat jedné vyučovací jednotce):

 

1. Pedagogika jako věda o edukaci

2. Pedagogická teorie a vzdělávací praxe

3. Pedagogické disciplíny a pomocné vědy

4. Vztah výchovy a společnosti, výchovné a didaktické cíle

5. Školský zákon a jiné školní normy

6. Kurikulární teorie, reforma a praxe

7. Analýza a uspořádání látky, osnovy

8. Základní dimenze učební hodiny

9. Motivace

10. Hodnocení, význam osobního portfolia

11. Klasické a na žáka orientované vyučování

12. Moderní a alternativní přístupy ve výuce

13. Učitelská profese v měnící se společnosti

14. Vlastní kompetence a vzdělávání učitelů

15. Základy výzkumu ve školství



Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (05.02.2013)

Žádné.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK