Poslední úprava: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. (30.01.2023)
Kurz seznamuje studující se základy vzdělávací politiky jako interdisciplinárního výzkumného oboru. Studujícím bude představen základní pojmový aparát tohoto oboru i přístupy, kterými je možno vzdělávací politiku analyzovat a kriticky o ní diskutovat. To zahrnuje konceptuální rámec vzdělávací politiky obsahující, mimo jiné, cíle, nástroje, aktéry a efekty vzdělávání. Součástí kurzu bude ovšem také kritické zamýšlení nad smyslem a formami vzdělávání a učení v 21. století. Teoretické a empirické poznatky přitom budou vztahovány ke zkušenosti studujících.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. (05.02.2016)
Student/ka by měl/a být na konci kurzu schopen/a: - používat pojmosloví vzdělávací politiky; - orientovat se v českém vzdělávacím systému; - přemýšlet o vzdělávání v širším společenském kontextu; - klást si otázky po příčinách a důsledcích různého nastavení vzdělávací politiky; - najít si informace k aktuálním otázkám českého vzdělávání; - konfrontovat svojí osobní zkušenost s odbornou literaturou a empirickou evidencí.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. (15.02.2021)
Základní literatura:
Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (Eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v aktuálním znění
Další literatura a zdroje jsou uvedeny u jednotlivých témat v Moodle